سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

دیدنی های وان ترکیه

 وان ترکیه شهری در شرق این کشور است که  جاذبه های وان پر از شگفتی های بی نظیر است. این یکی از نژادهای گربه است که در اطراف دریاچه زندگی می کنند. چشمان این گربه ها به رنگ های مختلف آبی و کهربایی است و یکی از سرگرمی های آنها شنا در دریاچه وان است. به غیر از این گربه های عجیب و غریب، مناظر وان ترکیه نیز شگفت انگیز و بسیار زیبا است. دریاچه وان دارای تاریخ غنی است که قدمت آن به 5000 سال قبل از میلاد می رسد.

دژ وان، بزرگترین قلعه سنگی منطقه

بر روی تپه مشرف به خرابه های شهر سه هزار ساله اورارتو، قلعه سنگی بسیار بزرگی به نام دژ وان وجود دارد. این قلعه بین قرن 9 و 7 قبل از میلاد ساخته شده است. با سنگ بازالت برای پایه و آجر گل برای ساختمان اصلی، بزرگترین قلعه سنگی منطقه است. در اطراف این قلعه برج ساردور قرار دارد که حاوی کتیبه هایی از دوره های اولیه پادشاهی باستانی اورارتو است. این کتیبه ها به سه زبان پارسی باستان، بابلی و ایلامی توسط خشایارشاه بزرگ در قرن پنجم پیش از میلاد نوشته شده است. در طول این هزاران سال، این کتیبه ها از نابودی نجات یافته اند و تمام حروف و اجزای آن کاملا سالم است و آن را به یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی ترکیه تبدیل کرده است.

جزیره اختمار، جزیره عشق

افسانه ها می گویند که نام این جزیره از عشق متولد شده است. طبق این افسانه ها مردی بود که عاشق دختری از این جزیره شد. او هر شب برای ملاقات با دختر از دریاچه وان می گذرد، اما یکی از این شب ها طوفانی می شود، قبل از غرق شدن، دختر را تامار صدا می کند که نام جزیره از آن گرفته شده است. جاذبه اصلی این جزیره کلیسای ارمنی صلیب مقدس است که در سال 915 تاسیس شده است.معماری این کلیسا واقعا منحصر به فرد است اما زیبایی اصلی این سازه به دلیل نقاشی های روی دیوار است که صحنه هایی از آن را به تصویر می کشد. کتاب مقدس چشم انداز این جزیره آن را به یکی از بهترین مکان های دیدنی ترکیه تبدیل کرده است.

کلیسای صلیب مقدس، شکوه اختامار

این معبد زیبا بر فراز کوهی در جزیره اختامار در دریاچه وان قرار دارد. تاریخ ساخت کلیسا بین 915 تا 921 تخمین زده می شود و کلیسای صلیب مقدس مهمترین جاذبه این جزیره است. این معبد نه تنها اهمیت مذهب را در جزیره نشان می دهد، بلکه فرهنگ عمیق هنری آن را نیز نشان می دهد. این کلیسا در سال 2005 بازسازی شد. حتی پس از گذشت این همه سال، زیبایی سنگ های توف قرمز رنگی که برای ساخت معبد به کار رفته است و با قایق از معادن جزایر مجاور آورده شده است، جذاب است. نقاشی های کلیسا نیز حفظ شده است. نمای بیرونی کلیسا با کنده کاری های کتاب مقدس پوشیده شده است.

قلعه هوساپ، یادگاری از قرون وسطی

قدمت قلعه زیبای هوسپ به قرون وسطی برمی گردد و بر روی تپه ای صخره ای در حاشیه رودخانه هوساپ ساخته شده است. بنا بر افسانه های محلی معمار قلعه مردی کرد به نام محمودی سلیمان بوده که پس از ساختن این قلعه دستان او را قطع کرده تا هوسپ دیگر نتواند قلعه را بسازد. قلعه هوساپ در سال 1643 ساخته شد و به دو قلعه بیرونی و درونی تقسیم می شود. 40 مناره از قلعه بیرونی محافظت می کند که یک مسجد و چندین اقامتگاه را در خود جای داده است. دژ داخلی به دلایل استراتژیک بر روی صخره ای مرتفع ساخته شده و از سه حیاط دیواری تشکیل شده است که هر یک به دو قسمت تقسیم شده است. قسمت پایین محل قرار گرفتن نگهبان ها، دروازه ها و استحکامات است و قسمت بالایی اتاق نگهبانی است. دیوارهای بلند و برج های زیبای قلعه آن را به یکی از جذاب ترین مکان های ترکیه تبدیل کرده است.

موزه وان یکی از مکان های معروف وان ترکیه است

این موزه در وان واقع شده است و خرابه هایی از دوره های تاریخی قبل از میلاد، اورارتویی و عثمانی را که در این منطقه از ترکیه کشف شده اند، حفظ می کند. یکی از بخش های جالب موزه، بخش هولوکاست است. در مورد کشتارهای خونینی که در منطقه وان رخ داده است اطلاعاتی ارائه می کند. در حیاط داخلی موزه کتیبه‌ها و سنگ‌تراشی‌هایی از شهر هاکاری وجود دارد و سنگ قبرهای اورارتویی با کتیبه‌هایی در حیاط به نمایش درآمده است. سفال قرمز طلا و جواهرات اورارتویی و آثار برنزی در قسمت پایین موزه نگهداری می شود. در حالی که قسمت بالای موزه سفال ها را به نمایش می گذارد. سکه های تاریخی و اصل

کاووس تپه شکست ناپذیر و زیبا

امپراتوری اورارتویی باستان به خاطر قلعه های تسخیر ناپذیرش مشهور بود. یکی از آنها گروهبان T.P. این قلعه II. مرکز سلطنت ساردوری بود. تپه کاووس، مانند سایر مکان های نماز، از سنگ ساخته شده است. این قلعه به یک قلعه بالا و یک قلعه پایین تقسیم می شود و ساختمان های زیادی در آن وجود دارد. قلعه بالایی دارای معبدی است که به خدای هالدی اختصاص یافته است. قلعه پایین در زمان های قدیم کارگاه های قلعه بوده است. جایی است که انبارهای گندم و شراب در آن قرار دارد. در تپه کاووس معبدی برای خدای دیگری به نام ایرموشینی ساخته شده است.

آبشار مرادیه یکی از نماهای وان

این آبشار بسیار زیبا در حدود 80 کیلومتری مرکز شهر وان و نزدیک به جاده است. یک پل معلق در جلوی آبشار ساخته شده تا دید بهتری به گردشگران بدهد. نام این آبشار از نام سلطان مراد ششم پادشاه عثمانی گرفته شده است که در لشکرکشی به بغداد در کنار او مستقر بود. در کنار آبشار چایخانه و سوغاتی فروشی نیز وجود دارد. محیط آبشار برای یک پیک نیک و یک فنجان چای بسیار مناسب است. آبشار مرادیه یکی از مکان های دیدنی ترکیه است.

مسجد جامع وان، یادگاری از دوران سلجوقیان

بقایای مسجد وان شامل برج ها و دیوارهای اصلی آن به دوره سلجوقیان می رسد. در ضلع غربی مسجد نیز دیوار دوره عثمانی که در نزدیکی مسجد باقی مانده است را می بینید. مسجد بزرگ وان پس از زلزله ای در سال 1844 متروکه شد، سقف آن فرو ریخت و در جریان جنگ جهانی اول در اثر آتش سوزی تخریب شد و به محل فعلی خود رسید. پی این مسجد سنگی و بنای آن آجری است. دسترسی به این بنای تاریخی در شهر آسان است و بازدید شما را با تاریخ و فرهنگ این منطقه آشنا می کند.

توشپا، شهری تاریخی

شهر تاریخی توشپا در کنار قلعه وان قرار دارد. توشپا در قرن نهم قبل از میلاد پایتخت اورارتو بود. شهر باستانی توشپا شهر قدیمی وان است که بقایای آن در غرب وان و شرق دریاچه قرار دارد. بقایای یافت شده در این منطقه باستانی نشان می دهد که قدمت سکونت انسان در منطقه وان به پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. می توانید در یک سفر یک روزه با هم از وان و کاخ توشپا دیدن کنید.

یک کوه، جایی برای پیاده روی

اسکله وان مکانی زیبا برای پیاده روی با فضایی آرام و نسیم خنک است. در نزدیکی اسکله، یک شهربازی، چندین رستوران و غرفه های غذای خیابانی وجود دارد. این ساحل یکی از معروف ترین مکان های وان ترکیه است که در آن می توانید مناظر شگفت انگیز دریاچه وان را مشاهده کنید.

پارک آبی یکی از ورزش های این شهر است

پارک آبی وانت یکی از مکان های تفریحی شهر است و به خصوص اگر با فرزندان خود به مسافرت می روید حتما باید از آن دیدن کنید و کمی زیر آب و آفتاب استراحت کنید. .

چیت وانت را آموزش دهید

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، وان به عنوان یک نژاد منحصر به فرد و خاص گربه شناخته می شود. این گربه ها بسیار زیبا به نظر می رسند و البته مردم از آنها مراقبت می کنند. جالب است که آتاتورک رهبر آزادیخواه مردم ترکیه در سخنرانی خود گفته بود که اگر روحش بخواهد پس از مرگ به زمین بازگردد به شکل گربه ظاهر می شود. به همین دلیل است که ترک ها برای گربه ها ارزش زیادی قائل هستند. این شهر میزبان انواع بی نظیری از این حیوانات باهوش، پشمالو و بامزه است. همونی که میخوای بغلش کنی و بغلش کنی.

با قدم زدن در پارک ها و حیاط های وان، می توانید چندین گربه مختلف را مشاهده کنید. اما در خانه وان ماچاک گربه های ترکی از گونه های مختلف و کمیاب جمع می شوند. همه آنها رنگ چشم یکسانی دارند، برخی به طور مشخص قهوه ای و برخی چشم های تیره دارند. در میان گونه های گربه ای که در این خانه به چشم می خورد، یک زوج ویژگی های منحصر به فردی دارند. گربه ها به طور طبیعی آب را دوست ندارند. اما چندین گربه در این خانه دوست دارند شنا کنند. مردم محلی معتقدند این گربه ها همان جفت گربه هایی هستند که در کشتی بودند!