سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

همه چیز در مورد تجهیزات آزمایشگاهی و نحوه استفاده از آن


آزمایشگاه مکانی است که دانشمندان و متخصصان مطالعات یا سایر کارهای مربوط به زمینه خود را انجام می دهند. قبل از انجام آزمایش باید با تجهیزات رایج آزمایشگاهی و نحوه استفاده از آن آشنا شوید. از آنجا که آزمایشگاه ها معمولاً تجهیزات تخصصی برای کمک به چنین اهداف دارند. برخی از متداول ترین تجهیزات آزمایشگاهی برای اهداف مختلفی از جمله اندازه گیری، اندازه گیری یا توزین مواد شیمیایی استفاده می شود.

تجهیزات آزمایشگاهی به تجهیزاتی اطلاق می شود که در آزمایشگاه ها برای انجام وظایف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. باید مراقب بود که تجهیزات آزمایشگاهی در طول آزمایش آسیبی نبیند. برای کار ایمن و حرفه ای با این ابزارها، دانستن نام ابزارآلات آزمایشگاهی و کاربرد آنها بسیار مهم است.

یکی از معروف ترین تجهیزات آزمایشگاهی میکروسکوپ است. این دستگاه ها به بزرگنمایی چیزهایی که برای چشم انسان خیلی کوچک هستند کمک می کنند. میکروسکوپ ها برای اولین بار در دهه 1500 اختراع شدند، ابزارهایی که می توانستند اجسام را سه تا نه برابر اندازه طبیعی خود بزرگ کنند.

میکروسکوپ های مدرن می توانند اجسام را تا هزاران برابر اندازه معمولی بزرگنمایی کنند. این دستگاه ها به افراد اجازه می دهد تا ساختارهای ریز درون سلول ها را مشاهده و بررسی کنند. بدون تجهیزات آزمایشگاهی و استفاده از آنها، پیشرفت های علمی مهم مانند کشف یک میکروب ممکن است هرگز اتفاق نیفتد.

انواع تجهیزات آزمایشگاهی بر اساس کاربرد

ماشین های آزمایشگاهی بسته به کاربردشان به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. برخی از تجهیزات آزمایشگاهی و کاربرد آنها در زیر توضیح داده شده است.

ابزارهای تحلیلی

این ابزارها ابزارهای مورد استفاده در آزمایشگاه های تحقیقاتی هستند. بیشتر این ابزارها در آنالیز مواد و ترکیبات مختلف استفاده می شوند. نمونه هایی از این ابزارها عبارتند از: طیف سنجی جذب اتمی (AAS)، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)، کالری سنج، رنگ سنج، رسانایی متر و موارد دیگر.

تجهیزات آزمایشگاهی

 دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی بالینی پرکاربردترین تجهیزات در زمینه بالینی به ویژه در بیمارستان ها می باشد. این دستگاه ها شامل آنالایزرهای خون، شمارنده سلولی، آنالایزرهای شیمی، آنالایزرهای انعقادی و آنالایزرهای هماتولوژی هستند.

تجهیزات بافت شناسی و پاتولوژی

این ابزارها به دانشمندان و کارشناسان در طراحی و مطالعه منسوجات کمک می کند. برخی از ابزارهای تاریخی شامل کرایواستات ها و پردازشگرهای بافت هستند.

تجهیزات آزمایشگاهی عمومی

انواع مختلفی از تجهیزات آزمایشگاهی با کاربردهای متفاوت در یک آزمایشگاه وجود دارد. برخی از محبوب ترین دستگاه های آزمایشگاهی عبارتند از:

اندازه گیری های آزمایشگاهی

از این ابزار آزمایشگاهی برای اندازه گیری و وزن دقیق مواد شیمیایی استفاده می شود. ترازوهای آزمایشگاهی انواع مختلفی دارند. برخی از آنها دارای نمایشگر دیجیتال هستند و در اندازه گیری وزن مواد شیمیایی مختلف بسیار حساس هستند. برخی از ترازوهای آزمایشگاهی عبارتند از ترازو دیجیتال، ترازو مکانیکی و ترازو فنری.

کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)

این دستگاه مقادیر بسیار کمی از اجزای حلال را تشخیص می دهد و طیف وسیعی از مخلوط های شیمیایی را جدا می کند. این دستگاه را می توانید در اکثر آزمایشگاه ها پیدا کنید.

هود اتاق و اتاق

این تجهیزات برای جلوگیری از آلودگی آزمایشگاه با دود یا گازهای ناشی از واکنش های شیمیایی طراحی شده است.

اسپین خشک کن

از این دستگاه ها در آزمایشگاه ها برای جداسازی مایعات یا گازها بر اساس چگالی استفاده می شود. در این دستگاه جداسازی با چرخاندن ظرف حاوی مواد با سرعت بالا انجام می شود. در این دستگاه از نیروی گریز از مرکز برای حذف مواد سنگین تر از محلول استفاده می شود.

کوره های آزمایشگاهی

راکتورهای تجربی را می توان در آزمایشگاه های مختلف مشاهده کرد. از این دستگاه ها برای خشک کردن، گرم کردن، استریل کردن یا حل کردن مواد شیمیایی استفاده می شود. راکتورهای آزمایشی در اندازه ها و شکل های مختلف ساخته می شوند. رایج ترین کوره های آزمایشگاهی شامل کوره های ذوب، کوره های الکتریکی و کوره های با دمای بالا می باشد.

همزن مغناطیسی آزمایشگاهی

همزن مغناطیسی یکی از تجهیزات مهم در آزمایشگاه های مختلف است. این دستگاه برای اختلاط ترکیبات مختلف بسیار مفید است. در یک همزن مغناطیسی از آهنربای قرصی شکل برای هم زدن مخلوط استفاده می شود. این آهنربا دارای پوشش خنثی در برابر مواد شیمیایی است. این دستگاه می تواند مجهز به بخاری داخلی برای گرم کردن محلول باشد.