سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

5 راهحل کاربردی برای داشتن آرامش ذهن

ذهن ناآرام یا درگیری‌های ذهنی معضلی رایج است و شیوع بالایی دارد و از علت‌های پیشرو در ایجاد ناتوانی و افسردگی در دنیا به‌شمار می‌رود به‌طوری که امروزه به عنوان دومین عامل اصلی افسردگی در جهان قلمداد می‌شود.

باتوجه به درگیری‌های روزمره، به‌خصوص به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب که مردم ایران درگیر آن هستند، یادگیری راه‌حل داشتن آرامش یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. متاسفانه بسیاری به دنبال استفاده از دارو یا قرص‌های شیمیایی می‌روند یا گرایش به استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی پیدا می‌کنند تا برای اندک زمانی از این فضا خارج شوند. غافل از اینکه با اینکار شرایط ذهنی خود را بدتر می‌کنند. این در حالی است که با دانستن این 5 راه حل کاملا کاربردی و افزایش اگاهی ذهنی، می‌توان به راحتی به آرامش ذهن دست یافت.

1.       کمک گرفتن از همراه یا رفیق راه

مسیر آرامش ذهن، نیازمند همراهِ متخصص است. کسی که بتواند رفیق راه شما باشد، مشکل شما را اصولی تشخیص دهد و با ارائه تکنیک‌های کاربردی، وضعیت شما را رصد کند. شاید فکر کنید که منظورم مراجعه به روانشناس باشد اما نه! این کار هم هزینه زیادی دارد و هم روانشناس وقت زیادی برای مراقبت همیشگی از شما را نخواهد داشت.

خوشبختانه پلتفرم‌هایی در ایران وجود دارند که با هزینه‌های بسیار کم به ما کمک می‌کنند که در کمترین زمان، بدون نیاز به مراجعه حضوری و در هر وقت از شبانه روز، بتوانیم از این همراهی بهره‌مند شویم. این پلتفرم‌ها کمک می‌کنند تا وسواس فکری، عصبانیت، پرخاشگری و حتی مشکلات گوارشی مانند یبوست یا نفخ شکم را طی یک برنامه منظم برطرف کند.

2.       پرهیز از سردی‌جات

امروزه با تغییر شرایط و سبک زندگی، استفاده از غذاهای با طبع سرد رواج بیشتری پیدا کرده است. به همین خاطر وضعیت مزاجی بدن نیز به سردی گرایش پیدا کرده است بنابراین اعصاب و ذهن ما نمی‌تواند در شرایط آرام خود قرار بگیرد. استفاده کمتر از برخی غذاها مثل الویه که قوت غالب کارمندان در محیط‌های کارمندی است یا نوشیدن مداوم نوشابه و چایی می‌تواند به آرامش ذهن ما کمک بیشتری کند.

ذکر این نکته ضروری است که هم از دیدگاه قدیم و هم طب جدید، علائم افسردگی رابطه مستقیمی با مصرف زیاد غذاهای آماده (همبرگر، سوسیس، پیتزا) و مصرف زیاد شیرینی‌های فراوری شده (کلوچه، دونات) دارد. چیزهایی که خیلی‌ از ما روزانه از آن استفاده می‌کنیم.

باید گفت که استفاده از برخی از دمنوش‌ها مانند ترکیب بسیار مفید بهارنارنج، گل گاو زبان و گل محمدی یا غنچه گل سرخ به شدت به آرامش ذهن ما کمک خواهد کرد.

یکی دیگر از دمنوش‌هایی که به شدت به آرامش ذهن ما کمک می‌کند، ترکیب اسطوخودوس و به‌لیمو است. اسطوخودوس به دلیل خاصیت ضد اضطرابی که دارد و به‌لیمو به دلیل آنتی اکسیدان قوی ترکیب خیلی خوبی را برای کاهش استرس و اضطراب ایجاد می‌کند.

3.       داشتن یک برنامه یا روتین مستمر

خیلی از ما آگاهی کافی برای آرام کردن خود و خودمراقبتی را نداریم و نیاز داریم که یاد بگیریم اما نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم و چه کار کنیم که همین الان حالمان بهتر شود. داشتن یک برنامه مستمر ذهن آگاهی به صورت قابل توجهی وضعیت ما را بهبود خواهد بخشید. امروزه بسیاری از افراد کوچک یا بزرگ در دنیا از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند و خبر خوب این که در ایران نیز برخی از متخصصان و محققان آرامش ذهن این کمک را به ما می‌کنند. برای نمونه پلتفرم قرار یکی از این پلتفرم‌ها است. این پلتفرم شرایطی را به وجد آورده است که طی یک برنامه 21 روزه، می‌توانیم یاد بگیریم چگونه آرامش ذهن خود را حفظ کنیم.

4.       خواب و استراحت با کیفیت

یکی از مهم‌ترین مواردی که شاید اغلب در نظر گرفته نشود، استراحت کافی است. به منظور روشن شدن ذهن و افزایش تمرکز، داشتن استراحت کافی الزامی است. به خصوص در طول روز کاری، نیاز به استراحت در مدت زمانی مناسب وجود دارد. داشتن تحرک نیز به خواب با کیفیت شما کمک می‌کند. نیازی به تحرک یا ورزش شدید هم نیست. ورزش خفیف یا متوسط نسبت به ورزش شدید، برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها مؤثرتر است و  این حد از فعالیت فیزیکی در منابع جدید نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

5.       آروماتراپی یا رایحه درمانی

رایحه درمانی یا آروماتراپی یک درمان شفابخش جامع است که از عصاره گیاهان طبیعی برای ارتقای سلامت و تندرستی استفاده می‌شود. گاهی اوقات به آن اسانس درمانی نیز گفته می‌شود.

در آروماتراپی از روغن‌های معطر و خوش بو برای بهبود سلامت بدن، ذهن و روح استفاده می‌کنند که می‌تواند آرامش ذهن را افزایش دهد.

از جمله فواید رایحه درمانی می‌توان به این موارد اشاره کرد: مدیریت درد، بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس، بی قراری و اضطراب، تسکین مفاصل درد، درمان سردرد و میگرن، بهبود هضم غذا، تقویت ایمنی.

یکی از بهترین گیاهان برای رایحه درمانی بدون ضرر گیاه اسطوخودس یا لَوِندِر است. این گیاه گرم‌کننده مغز بوده و آرامش‌بخش است. استفاده از عطر این گیاه در کنار سایر انواع استفاده آن می‌تواند بسیار زیاد به آرامش ما کمک کند.

6.       رفلکس تراپی یا ماساژ کف پا با روغن

تحقیقات ثابت کرده است که بیش از 70 هزار عصب انتهای هر پا وجود دارد، به همین دلیل درمان بسیاری از بیماری‌ها از پا امکان پذیر است

وقتی کف پا را روغن مالی می‌کنید به علت آنکه خون همیشه در کف پا در جریان است سریعا جذب خون بدن می‌شود، تحقیقات نشان داده فقط 20 دقیقه طول می‌کشد که جذب خون شود.

هر قسمت از کف پا مربوط به یک قسمت بدن می باشد به طوری که با ماساژ آن ناحیه به درمان قسمت مربوط به آن کمک می شود. به این کار ماساژ درمانی کف پا یا رفلکس تراپی، رفلکسولوژی پا یا پادرمانی می گویند

روغن مالی کف پا فواید بسیار زیادی دارد از جمله: کاهش درد نقاط مختلف بدن، رفع غم و افسردگی، کاهش دردهای قاعدگی، ایجاد آرامش روحی و جلوگیری از پرخاشگری، درمان میگرن و سردرد،  قویت حافظه، کاهش چربی بد بدن،  تنظیم فشارخون.

برای روغن مالی کف پا می‌توان از روغن‌ زیتون، روغن بادام تلخ، روغن کنجد و روغن سیاه دانه که بهترین روغن‌ها برای روغن مالی کف پا هستند، استفاده کرد. این روغن‌ها، به دلیل نفوذپذیری بالا در بافت بدن فوری جذب می‌شوند. نکته مهم اینکه روغن مالی کف پا در شب باید انجام شود و حداقل زمان انجام این کار برای رسیدن به نتیجه مطلوب، یک ماه است.

با رعایت موارد فوق می‌توانید از یک ذهن آرام برخوردار شوید و در تصمیم‌گیری‌های زندگی هوشمندانه عمل کنید.

 

نویسنده: دکتر محمد باعزم: بنیانگذار مدرسه ذهن آگاهی