سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

علت درد لگن و لگن چیست؟ برای درمان چه باید کرد؟


درد معمول در ناحیه لگن و لگن معمولاً سوزش و خنجر است. شدت این درد می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد. درد لگن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله علل جدی مانند شکستگی یا عفونت مفصل، و همچنین علل کمتر شایع مانند آرتریت یا بورسیت. در صورت لزوم می توان با مراجعه به متخصص علت درد را تشخیص داد و درمان مناسب را آغاز کرد. در این مقاله شما را با روش های درمانی احتمالی برای درد استخوان لگن و لگن آشنا می کنیم. لازم به ذکر است که بلوک عصبی یک روش موثر برای درمان این مشکل است، اما باید توسط پزشک مجرب دکتر مهرداد منصوری انجام شود.


علت درد لگن و ران چیست؟

درد لگن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر درد در قسمت داخلی مفصل ران باشد (درد قدامی مفصل ران)، احتمالاً به دلیل مشکل در مفصل ران است. با این حال، اگر درد در سمت مفصل ران (درد جانبی مفصل ران) یا در قسمت خارجی مفصل ران نزدیکتر به مفصل ران باشد (درد لگن)، معمولاً به دلیل مشکلات عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها یا اعصاب است. اطراف مفصل ران .

درد در ناحیه باسن و باسن

درد قدامی لگن و لگن در قسمت های داخلی لگن و لگن احساس می شود. علل این بیماری ها عبارتند از:

آرتروز

آرتریت یکی از شایع ترین علل آرتریت طولانی مدت است. آرتریت می تواند باعث درد، سفتی و حساسیت در مفاصل شود و راه رفتن را دشوار کند.

استئوآرتریت (OA) معمولاً به دلیل افزایش سن و تجزیه غضروف پوشاننده مفاصل ایجاد می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که غضروف مفاصل به مرور زمان از بین برود. شکستگی غضروف معمولاً به دلیل افزایش سن یا آسیب های گذشته ایجاد می شود. این مشکل باعث می شود فضای بین مفاصل باریک شود و استخوان ها به هم نزدیک شوند. بسته به شدت آرتریت، درد بیمار ممکن است مبهم، دردناک یا تیز باشد. درد لگن و لگن معمولاً با کار افزایش می یابد و با استراحت کاهش می یابد.

آسیب های مفصلی مانند شکستگی می تواند منجر به آرتریت آسیب زا مانند آرتروز شود.

عفونت مفاصل باعث آرتریت عفونی می شود که غضروف را از بین می برد.

آرتریت روماتوئید ناشی از حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل است. این نوع آرتریت در نهایت می تواند غضروف مفصل و استخوان ها را از بین ببرد.

استئوآرتریت شایع تر از روماتیسم مفصلی است.

شکستگی لگن: افراد مسن و بیماران مبتلا به پوکی استخوان بیشتر در معرض شکستگی لگن هستند زیرا استخوان های آنها به دلیل سن و عوامل دیگر ضعیف شده است. اگر شکستگی لگن باعث درد شدید و ناگهانی در مفصل ران شود، بیمار باید فورا به پزشک مراجعه کند. شکستگی در قسمت بالای ران یا استخوان ران بسیار دردناک است، درد در قسمت خارجی بالای ران یا کشاله ران احساس می شود. این شکستگی ها معمولاً در نتیجه زمین خوردن یا ضربه مستقیم به لگن یا حتی فشار ایجاد می شوند. شکستگی می تواند عوارضی مانند لخته شدن خون در ساق پا داشته باشد. شکستگی لگن معمولا با جراحی درمان می شود. پس از جراحی، بیمار برای بهبودی کامل نیاز به فیزیوتراپی دارد.

بورسیت ایلیولومبار: بورسیت به معنای التهاب یا التهاب بورس است. بورس ها کیسه های پر از مایع هستند که به عنوان ضربه گیر بین عضلات، مفاصل و تاندون ها عمل می کنند. بورسیت ایلیولومبار در ناحیه داخلی یا لگن قرار دارد و زمانی که ملتهب می شود باعث درد در پشت لگن می شود. بازیکنان فوتبال و دوندگان بیشتر مستعد ابتلا به بورسیت iliopsoas هستند. این مشکل باعث ایجاد درد در جلوی لگن می شود که به جلوی ران یا باسن تابش می کند. در برخی موارد، به دلیل این نوع بورسیت، ممکن است بیمار دچار گرفتگی یا پارگی در ناحیه لگن شود.

کشیدگی عضله فلکسور هیپ: کشیدگی لگن زمانی است که عضله یا تاندون مجاور کشیده یا پاره شده یا هر دو. عضلاتی که باعث خم شدن لگن می شوند، مانند عضله ایلیوپسواس یا عضله راست شکمی، معمولاً در نتیجه اکستنشن هیپ درگیر می شوند. کشیدگی خم کننده لگن معمولاً در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می شود، به عنوان مثال دوچرخه سواران یا بازیکنان فوتبال اغلب از آن رنج می برند. این مشکل همچنین می تواند در نتیجه برخی از اشکال ضربه مانند ضربه مستقیم در ورزش های تماس فیزیکی رخ دهد. این فشار علاوه بر ایجاد درد قدامی لگن، می تواند باعث تورم، کاهش تحرک و ضعف عضلانی شود.

استئونکروز: کمبود موقت یا دائمی خون رسانی به استخوان ها منجر به استئونکروز یا نکروز آواسکولار می شود. این مشکل می تواند منجر به از بین رفتن استخوان نگهدارنده شود، غضروف به مرور زمان از بین می رود و در نهایت استخوان می شکند یا پوسیده می شود. علت استئونکروز همیشه مشخص نیست، اما آسیب مفاصل، استفاده بیش از حد از داروهای استروئیدی یا الکل و درمان سرطان معمولاً خطر این مشکل را افزایش می دهد. با این حال، در بسیاری از موارد علت کاملاً مشخص نیست.

پارگی لابروم لابروم: لابروم لابروم نواری از بافت غضروف مانند است که در لبه بیرونی حفره لابروم قرار دارد. لابروم از شاخک ها محافظت می کند و حفره را عمیق می کند. استفاده بیش از حد یا آسیب به لگن می تواند منجر به پارگی لابروم شود که با تحمل وزن بدتر می شود.

استابولوم فمورال یا استخوان ران: در این شرایط، استخوان اطراف مفصل ران شروع به رشد می‌کند و توده‌هایی ایجاد می‌کند که می‌تواند حرکت لگن را محدود کرده و در نهایت باعث پارگی لابروم و آرتریت لگن شود. این بیماری با علائمی مانند درد طبیعی یا شدید در کشاله ران که به قسمت های خارجی لگن گسترش می یابد، ظاهر می شود. به عنوان یک قاعده، بیمار پس از نشستن طولانی مدت هنگام ایستادن احساس درد می کند. سایر علائم رایج این بیماری شامل سفتی و لنگش عضلات است.

مفصل ران عفونی: اگرچه این مشکل نادر است، اما در برخی موارد مفصل ران ممکن است عفونی شود. به این مشکل سپتیک می گویند.

سرطان استخوان: در موارد بسیار نادر، سرطان استخوان می تواند باعث درد لگن شود. معمولاً سرطانی که از استخوان شروع می شود (سرطان اولیه) یا سرطانی که به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است (متاستاتیک) باعث چنین دردی می شود. این درد معمولاً در شب تشدید می شود و با رشد تومور استخوانی دائمی می شود. در این شرایط ممکن است بیمار علائم دیگری مانند تورم اطراف لگن، کاهش وزن و خستگی غیرعادی داشته باشد. لگن ممکن است به دلیل ضعیف شدن استخوان ها بشکند.

درد جانبی لگن و لگن

اسکات و مدفوع پهلو درد در کنار باسن است (نه درد در جلو یا پشت باسن):

بورسیت تروکانتریک

بورسیت تروکانتریک علت احتمالی درد در لگن و باسن است. این وضعیت به دلیل التهاب بورس پر از مایع واقع در نزدیکی باسن ایجاد می شود. عوامل مختلفی می توانند باعث بورسیت تروکانتریک شوند، از جمله آسیب های لگن و لگن، استفاده بیش از حد از مفاصل یا مشکلات بدن، و عوامل دیگری مانند آرتریت روماتوئید نیز می توانند باعث درد لگن و لگن شوند. این مشکل در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

سندرم I-Pushing

این سندرم که بیشتر در رقصندگان یا ورزشکاران رخ می دهد، علائمی مانند ضربان در مفصل ران دارد. به عنوان مثال، بیمار این صدا را هنگام راه رفتن یا بلند شدن از روی صندلی احساس می کند. این مشکل معمولاً دردناک نیست، اما در برخی موارد ممکن است دردناک باشد. صداهای لگن معمولاً اجزای غضروف یا لگن را نشان می دهند.

درد در ناحیه کمر و مفصل ران

این دردها در قسمت بیرونی لگن و باسن احساس می‌شوند که معمولاً ناشی از مشکلات عضلانی، تاندون یا رباط‌های اطراف مفصل است و نه خود مفصل.

عضلات همسترینگ خود را کشش دهید

کشیدگی های عضلانی در اثر آسیب های کوچک ناشی از حرکت سریع یا کشش ماهیچه ها ایجاد می شود. هنگامی که عضلات همسترینگ اطراف لگن کشیده می شوند، بیمار درد در پشت لگن یا لگن را تجربه می کند.

مشکل مفصل ساکروایلیاک

مفصل ساکروایلیاک که در سراسر بدن انسان قرار دارد، قسمت تحتانی ستون فقرات را به لگن متصل می کند. مشکلات مختلف مفصل ساکروایلیاک می تواند باعث درد خلفی لگن شود، از جمله آرتریت، عفونت مفصل و آسیب به رباط های مفصلی. این درد یا احساس سوزش معمولاً هنگام ایستادن و راه رفتن بدتر می شود و ممکن است از لگن به ساق پا گسترش یابد

سندرم پیریفورمیس

سندرم پیریفورمیس را سندرم گلوتئال نیز می نامند. این مشکل زمانی رخ می دهد که عصب سیاتیک (عصب بزرگی که از پشت به باسن و از باسن به ساق پا کشیده می شود) توسط عضله پیریفورمیس تحریک یا فشرده شود. این عضله در قسمت تحتانی لگن و نزدیک قسمت بالایی مفصل ران قرار دارد. سوزش یا درد این سندرم معمولا از پشت لگن و باسن شروع می شود و به قسمت تحتانی پشت ران گسترش می یابد.

علائم درد لگن و ران

بسته به علت درد لگن و لگن، بیمار ممکن است در نواحی زیر درد داشته باشد:

ران

قسمت داخلی مفصل ران

کشاله ران

قسمت خارجی مفصل ران

کمر

در برخی موارد، درد به سایر قسمت‌های بدن مانند پشت یا پشت، به لگن نیز سرایت می‌کند. گاهی اوقات فعالیت درد را بدتر می کند، به خصوص اگر درد ناشی از آرتریت باشد. علاوه بر درد، بیمار می تواند دامنه حرکتی را کاهش دهد. برخی از بیماران به دلیل درد مداوم فلج می شوند.