سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

فرستنده دما چیست؟


آیا می دانید فرستنده دما چیست؟ آیا از اجزاء یا کاربرد سنسور دما اطلاعی دارید؟ اگر می خواهید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید، فراموش نکنید که تا پایان این مقاله ما را دنبال کنید.

امروزه ابزارهای مختلفی در امور صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و صنایع به قدری گسترده شده اند که تجهیزات مختلفی برای آن ها مورد نیاز خواهد بود. در واقع هر یک از تجهیزات مورد استفاده برای امور صنعتی کاربرد متفاوتی دارد که باید برای ایجاد شرایط مناسب و سرعت بخشیدن به کار در دسترس باشد. ترانسمیتر دما که شاید تاکنون نام آن را نشنیده باشید یکی از مهمترین تجهیزات صنعتی است که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. برخلاف سایر تجهیزات صنعتی، خیلی بزرگ نیست، اما وسیله ای کوچک و کاربردی است.


مبدل حرارتی چیست؟

فرستنده دما در واقع وسیله ای است که برای اندازه گیری دما استفاده می شود مانند نشان دادن دمای دستگاه های مختلف در محیط یا صنعت به صورت بسیار دقیق با کوچکترین واحد اندازه گیری علاوه بر این که فرستنده دما را بررسی می کند. از محیط مورد نظر، امکان اندازه گیری و نمایش تغییرات دمایی که در فضا یا دستگاه های مختلف رخ می دهد را نیز دارد.



اجزای یک فرستنده دما

اجزای ترانسمیتر دما به 2 دسته تقسیم می شوند که به شرح زیر است:

نشانگر دما، دماسنج

سنسور دما بخشی از این دستگاه است که به عنوان ترموکوپل عمل می کند و قسمت اصلی فرستنده دما محسوب می شود که وظیفه اندازه گیری دمای فعلی این قسمت از دستگاه را بر عهده دارد.

فرستنده

فرستنده قسمت دوم دستگاه است که سیگنال را از دما تقویت کرده و به اتاق کنترل یا سیستم مانیتورینگ مجتمع می فرستد که توسط کارگران منطقه صنعتی مورد نیاز قابل کنترل است. می توانید وضعیت، دقت و شرایط عملکرد دستگاه خود را مشاهده کنید.



انواع اصلی ترانسمیترهای دما کدامند؟

انواع فرستنده های دمای منبع تغذیه به شرح زیر است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند:

فرستنده دما فعال

این نوع فرستنده برای عملکرد صحیح باید از ولتاژ گسسته استفاده کند و ولتاژ خروجی حدود 4 تا 20 میلی آمپر خواهد داشت. یک یا دو سیم


فرستنده های غیرفعال دما

فرستنده های غیرفعال دمایی که به فرستنده های دمای غیرفعال نیز معروف هستند، منبع تغذیه یا سیم کشی جداگانه ای ندارند، اما منبع تغذیه آنها توسط دستگاه های جانبی مانند plc و rtu تامین می شود. این نوع فرستنده که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد دارای ظرفیت جریان 4 تا 20 میلی آمپر می باشد.

کاربرد سنسور دما



مبدل های حرارتی در بسیاری از محیط ها مورد استفاده قرار می گیرند و کاربردهای اصلی مبدل های حرارتی را می توان در موارد زیر در نظر گرفت:

بررسی وضعیت کوره های صنعتی یا صنعتی مانند تجهیزات متالورژی

بررسی وضعیت موتورهای صنعتی

استفاده برای نیازهای صنعتی پالایشگاه ها

بررسی وضعیت دیگ بخار

کنترل عملکرد کشتی سنگین

بررسی تغییرات دمایی مرتبط با واکنش های شیمیایی

کندی...



سنسور دما بخر

کسانی که قصد خرید سنسور دما را دارند باید بدانند که این دستگاه ها انواع مختلفی دارند و هر نوع قابلیت اندازه گیری محدوده دمایی خاصی را دارد و در هنگام خرید این دستگاه باید به نوع سنسور دمایی که خریداری می کنند توجه داشته باشند. برای اندازه گیری محدوده دمایی مورد نیاز لازم است. علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که قیمت ترانسمیترهای دما متفاوت است و مراکز مختلف این دستگاه ها را در برندهای مختلف، مدل های مختلف و قیمت های متفاوت عرضه می کنند.

به عنوان مثال: یک فرستنده دما که محدوده بزرگی از دماها را اندازه گیری می کند به اندازه فرستنده ای که محدوده کوچکی را اندازه گیری می کند هزینه نخواهد داشت، اما هزینه ساخت آن بیشتر است.



فرستنده دمای کرونا


هنگام خرید بخاری توجه داشته باشید که قیمت این دستگاه تحت تاثیر مواردی مانند موارد زیر است:

محدوده دمایی قابل اندازه گیری

برند فرستنده دما

فروشگاهی که فرستنده خود را از آنجا خریداری کرده اید

نحوه خرید حضوری یا حضوری

نوع انتقال حرارت


داشتیم...

ایمنی نصب و استفاده از ترانسمیتر دما

این دستگاه صنعتی باید توسط افراد واجد شرایط و با تجربه که دانش و مهارت کافی در این زمینه دارند نصب و استفاده شود تا دچار مشکل نشوند و از بروز مشکل در عملکرد فرستنده جلوگیری شود. پس برای استفاده از این ابزار حتما به نصب و ایمنی آن توجه کنید. به یاد داشته باشید که عدم استفاده از این ماشین های صنعتی در مواقع ضروری می تواند منجر به حوادث و خطرات زیادی شود، بنابراین هرگز نباید از استفاده از آنها در محیط های صنعتی غافل شوید. زیرا کنترل دما با این ابزار می تواند از داغ شدن بیش از حد دستگاه یا منطقه جلوگیری کرده و از بروز حوادثی مانند انفجار جلوگیری کند.


آخرین چیز

فرستنده دما، کاربرد آن، انواع، نحوه خرید و ... فرستنده دما را بررسی کردیم. ترانسمیتر دما یکی از مهم ترین و یکپارچه ترین تجهیزات صنعتی مورد استفاده در صنایع است و عدم دسترسی به این تجهیزات می تواند انجام بسیاری از وظایف صنعتی را با مشکل مواجه کند و این نشان دهنده اهمیت استفاده از مبدل های حرارتی در مراکز صنعتی است. .

 

مطالعه مقاله کامل: https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214043-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%85%DB%8C%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D9%85%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA