سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

فاضلاب بیمارستانی چیست؟


فاضلاب بیمارستانی یکی از خطرناک ترین فاضلاب هایی است که در بیمارستان ها و محیط های مراقبت از انسان و حیوانات تولید می شود و ورود آن به طبیعت می تواند اثرات نامطلوب زیادی داشته باشد. این ضایعات علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع در محیط، می تواند مشکلاتی از جمله جهش ژنتیکی در انسان و همچنین تغییرات جنسی در ماهی ها ایجاد کند. بنابراین تصفیه فاضلاب در زمینه تصفیه اهمیت زیادی دارد و در حال حاضر محدودیت های زیادی برای ورود این زباله ها به طبیعت وجود دارد. گروه صنعتی هفت در ادامه به این سوال که فاضلاب بیمارستانی چیست؟ ویژگی های آن چیست و منابع اصلی تولید کدامند؟

فاضلاب بیمارستان

استفاده از آب در فضاهای بیمارستانی بسیار زیاد است و بیش از بخش زیادی از آب برای شستشوی فضاها و سالن ها، رختشویخانه ها، رستوران ها و ... استفاده می شود، بخشی نیز برای خدمات نظافتی استفاده می شود. در پاسخ به این سوال که فاضلاب بیمارستانی چیست، می توان گفت که کلیه فاضلاب های تولید شده در بیمارستان ها و واحدهای درمانی با دارو، ضدعفونی کننده و ضدعفونی کننده و همچنین مواد شیمیایی و رادیواکتیو تصفیه می شود. هیچ یک از گروه های زباله بیمارستانی که حاوی مواد عفونی و دارویی و همچنین ادرار و مدفوع هستند، امکان ورود مستقیم به سیستم زهکشی شهری و محیط را ندارند.

از مهم ترین آلاینده های موجود در این فاضلاب ها می توان به انواع داروهای هورمونی و آنتی بیوتیک ها اشاره کرد. علاوه بر این، فاضلاب این محیط ها حاوی مقدار زیادی مواد رادیواکتیو است که اغلب از بخش های تصفیه تحت فشار تهیه می شود و خطرات زیادی را به همراه دارد.

منابع فاضلاب بیمارستانی چیست؟

در طبقه بندی کلی، انواع فاضلاب های تولید شده در محیط های بیمارستانی را می توان با توجه به منبع تولید به گروه های زیر تقسیم کرد:

آب سیاه: این گروه از فاضلاب ها در تصفیه خانه فاضلاب تولید می شود و مشابه فاضلاب خانگی است. در بسته بندی ضایعات بهداشتی مقدار کافی مواد برای تصفیه این دسته از ضایعات وجود دارد و مانند پسماندهای گروه های تصفیه دیگر نیازی به ضدعفونی و ضدعفونی متعدد نیست.

آب خاکستری: از نظر پزشکی خطرناک ترین آب است و حاوی بسیاری از داروها، مواد ضدعفونی کننده، مواد رادیواکتیو و شوینده ها است. این پاکسازی باید با استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستان انجام شود و تحت هیچ شرایطی نباید مستقیماً در طبیعت رها شود. البته با وجود اثرات مضر این دسته از آب ها، در بسیاری از کشورها این آب ها وارد طبیعت، دریاها و رودخانه ها و آب های زیرزمینی می شوند.

آب باران: خطرناک ترین نوع زباله در محیط پزشکی است که از جاده ها و جمع آوری آب باران در مناطق و پشت بام بیمارستان ها به دست می آید. این دسته از زباله ها نیازی به تصفیه ندارند و می توان از آنها برای آبیاری فضای سبز بیمارستان استفاده کرد.

تصفیه فاضلاب بیمارستان و تصفیه فاضلاب بهداشتی را به ارگان گستر بسپارید.

نقش داروها در فاضلاب بیمارستانی چیست؟

همانطور که گفته شد، پسماندهای خاکستری که حاوی مقادیر زیادی دارو هستند، از خطرناک ترین انواع فاضلاب در تصفیه خانه ها هستند. لازم به ذکر است که 60 تا 80 درصد داروهای مصرفی در انسان دفع می شود و به همین دلیل میزان این مواد در فاضلاب بسیار زیاد است. یکی از دلایل اصلی اهمیت تصفیه فاضلاب در محیط‌های پزشکی، اثرات منفی فرآورده‌های دارویی بر طبیعت، مردم و حیوانات و موجودات آبزی است. از جمله آثار و نقش های منفی این ضایعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معرفی داروهای حاوی هورمون های جنسی مانند استروژن و ترکیبات موجود در هورمون های جنسی زنانه می تواند اثرات منفی بر ویژگی های آبزیان و ماهی ها داشته باشد.

داروهایی که حاوی مواد و ترکیبات بازدارنده رشد هستند از دیگر مواد فعالی هستند که ارتباط مستقیمی با رشد سلول های سرطانی در بدن و همچنین جهش های ژنتیکی دارند.

معرفی داروهایی که حاوی آنتی بیوتیک هستند نیز باعث افزایش مقاومت باکتری های موثر در بروز بیماری ها می شود و به همین دلیل باید به روش های مختلف این موارد را تصفیه و از بین برد.

مواد رادیواکتیو موجود در بخش پرتودرمانی و شیمی درمانی خطرات زیادی دارند و باید در نظر داشت که تقریباً 70 درصد ید موجود در آنها از طریق ادرار بیمار دفع می شود.