سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

بدترین عوارض مکمل های بدنسازی چیست؟


استفاده از مکمل های بدن باعث تسریع نتایج مثبت تمرینات ورزشی ورزشکاران می شود و به آنها اجازه می دهد در مدت زمان کوتاهی به موفقیت خود دست یابند. انواع مختلفی از بازی های اضافی وجود دارد که مشخصا عملکردهای متفاوتی دارند. برخی از افراد نگران عوارض جانبی مکمل [...]

استفاده از مکمل های بدنسازی باعث تسریع نتایج مثبت ورزشکاران از تمرینات ورزشی می شود و به آنها اجازه می دهد در مدت زمان کوتاهی شاهد موفقیت خود باشند. لوازم ورزشی انواع مختلفی دارند و برای کارکردهای مختلفی استفاده می شوند. برخی از افراد به دلیل نگرانی از عوارض جانبی از مصرف مکمل های بدنسازی اجتناب می کنند، در حالی که برخی دیگر از مصرف مکمل های بدنسازی اجتناب می کنند زیرا برای رسیدن به اهداف بدنسازی خود عجله دارند، از این مکمل ها سوء استفاده می کنند و از دوز مصرفی آنها غفلت می کنند. در این مقاله نگاهی دقیق تر به عوارض جانبی برخی از محبوب ترین مکمل های ورزشی می اندازیم.

آیا مکمل های بدنسازی عوارضی دارند؟

مکمل بدنسازی می تواند به عنوان یک محصول مکمل در کنار تغذیه ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد و نه تنها به جبران کمبودهای تغذیه ای کمک کند، بلکه برای آمادگی جسمانی و سلامت ورزشکار نیز موثر است. آیا همه کسانی که مکمل های بدنسازی مصرف می کنند عوارض جانبی دارند؟ در یک کلام، نه؛ اثرات منفی مکمل های بدنسازی بر بدن مصرف کننده تنها در موارد زیر ظاهر می شود:

در صورتی که مکمل بدنسازی تقلبی بوده و به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

در صورتی که ورزشکار مقدار مصرف روزانه ای را که مربی ورزشی برایش تعیین کرده یا روی بسته بندی محصول درج شده است نداشته باشد و از مکمل ها به مقدار زیاد استفاده کند.

در صورتی که مصرف مکمل بدنسازی تمام شده و تاریخ انقضای آن گذشته است.

انواع مکمل های بدنسازی و عوارض آنها

در این قسمت ابتدا به معرفی شناخته شده ترین انواع مکمل های بدنسازی می پردازیم و سپس به مهم ترین عوارض جانبی هر یک از آنها اشاره می کنیم:
 برای خرید پودر گین فست یونیورسال نوتریشن کلیک کنید.

عوارض پروتئین آب پنیر

عامل اصلی که ورزشکاران را به مصرف پروتئین آب پنیر سوق می دهد عضله سازی است. پروتئین آب پنیر از شیر مشتق شده و به ساخت توده عضلانی بدون چربی اضافی کمک می کند. علاوه بر مصرف این محصول، بدنسازان می توانند وزن خود را کاهش دهند و کاهش فشار خون و چربی خون را در بدن تجربه کنند. از آنجایی که پروتئین آب پنیر گرفته شده از شیر گاهی اوقات می تواند در برخی افراد باعث آلرژی شود، علائمی مانند درد شکم، خارش و سوزش پوست و تورم لب ها، صورت، زبان یا گلو را تجربه خواهید کرد. اما عوارض جانبی مکمل های پروتئین آب پنیر در مواردی که بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود ممکن است رخ دهد که مهمترین آنها موارد زیر است:

اختلالات گوارشی عبارتند از: دل درد، تهوع، اسهال، استفراغ و نفخ معده

از دست دادن اشتها

احساس خستگی و ضعف

کبودی و اسپاسم عضلانی

اختلال عملکرد کلیه و تشکیل سنگ کلیه

عوارض جانبی مکمل های کراتین برای بدنسازی

کراتین یکی دیگر از مکمل های محبوب بدنسازی است که طرفداران زیادی دارد. این مکمل باعث افزایش توده عضلانی و افزایش قدرت و عملکرد ورزشی در ورزشکاران می شود. کراتین به طور طبیعی در سلول‌های ماهیچه‌ای یافت می‌شود و به عضلات کمک می‌کند تا در حین تمرینات سنگین، انرژی لازم را تولید کنند. تحقیقات نشان می دهد که اگرچه شایعات زیادی در مورد عوارض جانبی مکمل های کراتین وجود دارد، اما در صورت مصرف به مقدار مناسب، معمولاً این مکمل هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. با این حال، استفاده نادرست از کراتین با عوارض جانبی زیر همراه است و بسیاری از منابع آنها را ذکر می کنند:

آسیب کبد و کلیه

سنگ کلیه

اضافه وزن

نفخ شکم

اسپاسم عضلانی

مشکلات گوارشی

یادآوری می کنیم که هیچ مقاله علمی تایید نکرده است که مقادیر معمولی کراتین تجویز شده برای ورزشکاران می تواند عوارض جانبی بالایی داشته باشد.

عوارض جانبی مکمل گینر

در مورد عوارض جانبی مکمل های بدنسازی، این بار به یکی از محبوب ترین مکمل ها به نام گینر می پردازیم که برای افزایش وزن استفاده می شود. به طور کلی 2 نوع مکمل افزایش دهنده داریم یعنی افزایش دهنده وزن و افزایش دهنده حجم. درصد کربوهیدرات و پروتئین در این دو نوع افزایش با یکدیگر متفاوت است. افزایش وزن بیشتر برای اهداف چاقی و حجم دهنده ها برای عضله سازی استفاده می شود. گینر معمولاً کالری بالایی دارد و گاهی اوقات ویتامین ها و مواد معدنی برای افزایش ارزش غذایی آن به آن اضافه می شود. مراقب باشید، کلاهبرداری‌های زیادی در مکمل‌های گینر وجود دارد، بنابراین حتما به اصالت مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید دقت کنید و دوز را بی‌احتیاطی افزایش ندهید تا از عوارض زیر جلوگیری کنید:

بیماری کلیه و کبد

اختلالات تنفسی

گرفتگی عضلات

تهوع و استفراغ

افزایش چربی خون

عوارض جانبی ال کارنیتین

در میان مکمل های چربی سوز، ال کارنیتین یکی از محبوب ترین ها است. ال-کارنیتین از ترکیب دو اسید آمینه متیونین و لیزین به دست می آید و نشان داده است که سطح چربی و کلسترول خون را کاهش می دهد. این ماده به طور طبیعی در برخی غذاها مانند گوشت و مرغ یافت می شود. ال کارنیتین علاوه بر کمک به کاهش وزن، در کاهش خستگی و بهبود قابل توجه عملکرد ورزشکاران موثر است.

تحقیقات نشان داده است که مصرف 2 گرم یا کمتر ال-کارنیتین در روز معمولاً عوارض جانبی ندارد. البته گاهی عوارض خفیفی مانند حالت تهوع و سوء هاضمه نیز مشاهده می شود. اگر ال کارنیتین طولانی مدت و در زمان های مختلف استفاده شود، ممکن است با افزایش خطر تصلب شرایین همراه باشد که خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

عوارض جانبی ال آرژنین

ال آرژنین نوعی اسید آمینه است که به بدن در ساخت پروتئین کمک می کند. ال آرژنین به طور طبیعی در غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، شیر و سویا وجود دارد. این اسید آمینه نقش مهمی در سنتز پروتئین دارد و در عملکرد سلولی و رشد عضلات موثر است. ال آرژنین همچنین در هورمون رشد نقش دارد و می تواند در درمان فشار خون بالا و اختلال نعوظ موثر باشد.

مصرف ال آرژنین در مقادیر کافی کاملا بی خطر و بی ضرر است، اما گاهی اوقات عوارض جانبی مکمل های بدنسازی ال آرژنین می تواند شامل حالت تهوع، درد معده، اسهال، سردرد، نفخ، واکنش های آلرژیک و علائم تنفسی باشد.

سایر عوارض جانبی مواد مغذی

عوارض جانبی برخی از متداول ترین مکمل های بدنسازی عبارتند از:

عوارض جانبی CLA: حالت تهوع، اسهال، حالت تهوع، خستگی، سردرد، کمردرد و افزایش خطر خونریزی.

عوارض مصرف BCAA: مشکلات گوارشی مانند درد معده، اسهال، استفراغ و نفخ. در موارد نادر: فشار خون و سردرد

عوارض جانبی گلوتامین: نفخ، حالت تهوع، سرگیجه و سوزش سر دل

عوارض جانبی کازئین: واکنش های آلرژیک (در غیر این صورت کاملاً بی خطر در مقادیر کافی)

عوارض جانبی مصرف کافئین: تنگی نفس، سرگیجه، ضربان قلب سریع، سردرد، تپش قلب، افزایش فشار خون، اضطراب.