سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

8 دلیل اصلی صدای یخچال + راهکارهایی برای رفع آن


یخچال به عنوان یکی از کاربردی ترین لوازم آشپزخانه شناخته می شود که نقش مهمی در حفظ مواد غذایی و بهبود سلامت دارد. یخچال های خانگی امروزی برای اولین بار در سال 1913 توسط شخصی به نام W.Wolf اختراع شد و سپس با پیشرفت علوم و فناوری های مختلف تکامل یافت، به طوری که امروزه انواع مختلفی از یخچال ها در اندازه ها و ابعاد، نوع کمپرسور، کارایی و ... وجود دارد. یخچال و فریزر نیز مانند سایر لوازم خانگی پس از مدتی ممکن است دچار مشکلات مختلفی شود و هر قسمت از آنها چالش هایی را برای افراد ایجاد کند. یکی از رایج ترین مشکلات در بسیاری از یخچال ها سر و صدا است. در ادامه مقاله پایدار سرویس تهران  به علت صدای یخچال و راه های رفع آن پرداخته می شود.


مهمترین دلیل سر و صدای یخچال

همانطور که گفته شد یخچال ها از موتورها یا کمپرسورها، موتورهای فن، المنت های گرمایشی، حسگرهای محیطی و یخ زدایی، ترمودیسک ها، ترموستات ها، بخاری ها، کندانسورها، تایمرهای مکانیکی، پنل های الکترونیکی و ... تشکیل شده است. عملکرد هر یک از این قطعات ممکن است باعث ایجاد نویز شود. بنابراین شنیدن هر گونه صدایی نمی تواند دلیل آسیب به یخچال باشد. در صورت ایجاد صداهای غیرعادی از یخچال، باید منبع آن را بررسی کرد و در صورت لزوم، قطعات مختلف را تعمیر و تعویض کرد. در واقع یک یخچال می تواند انواع مختلفی از صداها را ایجاد کند و هر کدام از این صداها می توانند مشکلات مختلفی ایجاد کنند. از عمده ترین و مهم ترین عوامل ایجاد صدای یخچال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کندانسور یخچال معیوب

اگرچه همه مدل های یخچال دارای فن کندانسور نیستند، اما یخچال هایی که این قطعه را دارند می توانند به دلیل آسیب دیدگی مشکلاتی ایجاد کنند و صداهای غیرعادی ایجاد کنند. یخچال های بدون برفک امروزی دارای فن هستند که با عملکرد خود کویل های کندانسور را خنک می کند و نحوه کار آن به این صورت است که هوا را روی کویل ها به گردش در می آورد و در نهایت کندانسور را خنک می کند. این فن ها می توانند با عبور گرمای کندانسور از سینی تخلیه، فرآیند یخ زدایی را هدایت کنند.

این فن دارای موتوری است که نیروی الکتریکی مورد نیاز آن را تامین می کند و اگر صداهای غیرعادی از یخچال شنیدید، ممکن است به دلیل خرابی موتور باشد. اصولاً موتور فن کندانسور همزمان با موتور کمپرسور و اواپراتور کار می کند و اگر مشکلی داشته باشد باعث ایجاد صدا در یخچال می شود و در نهایت یخچال به اندازه کافی خنک نمی شود و مشکلاتی مانند; قطع پیوسته ایجاد خواهد کرد.

برای اطمینان از سلامت فن کندانسور، پس از خارج کردن یخچال، پنل دسترسی پشت یخچال را باز کنید تا به موتور کندانسور دسترسی داشته باشید. محل قرارگیری موتور کندانسور معمولاً در پایین یخچال و نزدیک به کمپرسور است. برای بررسی موتور فن کندانسور، یخچال را بیرون بکشید و سپس به پنل دسترسی پیدا کنید. اگر موتور دمنده قابل تعمیر نباشد، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

یخچال صاف نیست

یکی از مهم ترین و رایج ترین دلایل ایجاد صدای خنک کننده صاف نبودن آن است. وقتی یخچال تراز نباشد یا پایه های آن در یک سطح نباشد، یخچال می تواند صدا ایجاد کند. اساساً یک مبرد غیر تراز می تواند جریان مبرد را در داخل کویل های کندانسور مسدود کند و در نتیجه صداهای غیرعادی در یخچال ایجاد شود. در هنگام نصب یخچال باید از تراز بودن آن اطمینان حاصل کنید و در صورت تراز بودن به دنبال مشکلات دیگر باشید.

عیب یابی موتور فن اواپراتور

مشکل دیگری که می تواند باعث ایجاد صداهای غیرعادی یخچال شود، خرابی موتور فن اواپراتور است. به طور معمول، موتور فن اواپراتور هنگام کارکرد کمپرسور هوا را به کویل های اواپراتور می کشد. اگر این موتور ایراد داشته باشد صداهای غیر عادی تولید می کند. موتور فن اواپراتور معیوب علاوه بر سر و صدا می تواند باعث مشکلات دیگری مانند سرد نشدن یخچال و یخ زدن آب بعدا شود.

برای دسترسی به موتور فن اواپراتور، محتویات داخل فریزر باید خالی شود و پیچ ها یا گیره های نگهدارنده پنل دسترسی داخل فریزر باید باز شوند. در هنگام دسترسی به فن اواپراتور با چرخاندن پروانه های آن می توانید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید و اگر پروانه به شدت می چرخد ??باید روغن کاری شود و در صورت وجود گرد و غبار باید به خوبی تمیز شود. هنگام بررسی فن باید به سیم کشی، واشر و تمام قطعات دقت کرد و در صورت وجود مشکل آن را برطرف کرد.

فشرده سازی نادرست

کمپرسور هوا یکی دیگر از قطعات مهم و مهم یخچال است. وجود ایرادات و مشکلات می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند صداهای غیرعادی و ... شود برای اینکه بدانید کمپرسور یخچال مشکل دارد یا خیر ابتدا باید آن را جدا کرده و پنل پشتی یخچال را باز کنید و بعد از خاموش کردن آن. فن کندانسور یخچال را دوباره به برق وصل کنید. و بررسی کنید که آیا پمپ هوا صدا می دهد یا خیر، کمپرسور معیوب است و باید توسط متخصص بازرسی و تعمیر شود یا در صورت لزوم تعویض شود.

مقاومت پروانه و شفت فن

علاوه بر موارد فوق، اصطکاک بین پروانه و محور فن می تواند باعث ایجاد صدا در یخچال شود. اتصالات بخاری خنک کننده، پروانه ها، شفت ها و غیره از چنین قطعاتی تشکیل شده است و وظیفه آن خنک کردن موتور و گردش مایع خنک کننده است. میله ای که پروانه را می چرخاند شفت نامیده می شود. همچنین طراحی پنکه دارای روکش لاکی است که در اثر خشک شدن به راحتی پاره می شود. اگر یخچال بالانس نباشد ممکن است قطعات از کار بیفتند و در نهایت صدها ناهنجاری از آن شنیده شود.

مشکل یخ ساز یخچال

یکی دیگر از دلایلی که یخچال شما سر و صدا می کند شکستن یخ ساز است. اگر صدای یخچال در نزدیکی یخ ساز شنیده شد، باید به دقت بررسی شود و ایرادات آن برطرف شود. مقاله ای با عنوان دمنده از ساید پارس وکیوم به بررسی کامل دمنده ها، ویژگی ها، مزایا و معایب و کاربرد آنها می پردازد و اطلاعات مفیدی را در اختیار خواننده قرار می دهد.

مشکل دریچه هوای مبرد

هر نوع یخچال دارای تعدادی دریچه هوا است که وظیفه تبادل هوا را بر عهده دارد. اگر این دریچه‌ها صدا می‌دهند، آن‌ها را بررسی کنید و غذا و ظروف را جلوی آنها ببرید. ضمناً یخچال باید در فاصله مناسبی از دیوار قرار گیرد تا هوا به راحتی تبادل شود.

چیزهای گوناگون

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، عوامل دیگری نیز می تواند باعث ایجاد صدا در یخچال شود که از مهم ترین آنها می توان به شل بودن سینی های یخچال، مشکلات تایمر ضد کپک، کثیف شدن قطعات یخچال و نگهداری بیش از حد مواد غذایی اشاره کرد. یخچال و غیره نصب اقلام و اقلام مختلف در یخچال، شل شدن پایه های کمپرسور، شیر انبساط معیوب و غیره. در واقع یخچال یک صدای زنگ، صدای کلیک، صدای جغجغه، صدای وزوز، صدای وزوز، صدای خش خش، صدای زمزمه و ... تولید می کند. هر کدام از این موارد می تواند علل مختلفی داشته باشد و باید توسط متخصصان و افراد ماهر بررسی شود. برای تعمیر یخچال فریزر بوش در تهران با ما تماس بگیرید.