سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

ساخت ویلا با چوب


ویلاهای چوبی اگرچه ساده ترین مدل های طراحی ویلا به نظر می رسند، اما با ساخت ویلای چوبی در مکانی رویایی می توانید معجزه ای را در دل طبیعت، ظاهر و زیبایی خلق کنید. با اعمال ساختاری و استفاده از نوع خاصی از طراحی، می توان یک ویلای چوبی را به صورت کاملا مجلل طراحی کرد و به ساخت و ساز پرداخت.

اگرچه قبلا هر کابین چوبی با هر سازه ای خانه جنگلی به حساب می آمد اما برای ساخت ویلای چوبی باید کیفیت مصالح به کار رفته در ویلا و البته طراحی و ساختار آن را متفاوت در نظر گرفت.

ساخت ویلا با چوب

همانطور که می دانید انواع چوب در بازار وجود دارد و برای ساخت ویلا می توانید از انواع چوب های ارزان قیمت یا لوکس و گران قیمت استفاده کنید. شاید وقتی صحبت از ویلاهای مدرن و لوکس می شود، فقط مصالحی مانند فلز و شیشه به ذهنمان خطور کند. اگرچه می توانید به راحتی با استفاده از چوب های مجلل و گران قیمت چنین ویژگی را در یک ویلای روستایی ایجاد کنید. در واقع اگر از بهترین نوع چوب برای ساخت ویلاها و عمارت های چوبی استفاده شود، چوب در بسیاری از موارد می تواند انتخاب خوبی باشد.

البته به نوعی ترکیب چوب و شیشه در ساخت خانه های لوکس و مدرن بسیار مفید است. اگر از یک طراح ویلا می خواهید که خانه ای چوبی و شیشه ای برای شما طراحی کند، با تغییر بخشی از فضا که باید از چوب و شیشه باشد، از فضای موجود با کنترل هزینه ها به خوبی استفاده کنید. در هزینه های ساخت ویلا نیز صرفه جویی می شود.

مزایای استفاده از چوب برای ساخت یک خانه خانوادگی

در اکثر موارد چوب می تواند بهترین گزینه برای ساخت ویلا باشد و در صورت به کارگیری ابتکار و خلاقیت لازم در ساخت ویلا می توان به نتایج شگفت انگیزی دست یافت.

معمارانی که از خلاقیت و استعداد لازم برخوردار باشند می توانند بهترین ویلاهای لوکس چوبی و مدرن را مطابق با سلیقه و خواسته اولیه کارفرما طراحی و در مرحله اجرا محقق سازند. مزایای استفاده از چوب در ساخت کلبه های تابستانی به شرح زیر است:

خواص تسکین دهنده

چوب آرامش بخش است و خلق و خوی فوق العاده ای به مردم می دهد.

عایق در برابر سرما و گرما

به این ترتیب چوب را باید یک ماده عایق بسیار مهم دانست که نسبت به خانه های آجری و بتنی و همچنین خانه های سنگی کارایی بالاتری در صرفه جویی در مصرف انرژی دارد. به همین ترتیب ساخت ویلاهای چوبی به صرفه تر از ساخت خانه های تک خانواده با اسکلت فلزی و بتنی است.

قیمت ارزان تر

به این ترتیب اگر می خواهید یک ویلای ارزان با هزینه کم بسازید. و البته، شیک و مدرن است. ویلاهای چوبی نیز گزینه مناسبی هستند.

ضد صدا

با توجه به اینکه چوب صدا را جذب می کند، سازه های چوبی به طور کلی محیط ساکت تری را برای افراد فراهم می کند.

انعطاف پذیری در ساخت و ساز

یکی دیگر از مزایای استفاده از سازه های چوبی، انعطاف پذیری بالایی است که در آنها به چشم می خورد که در هنگام تغییرات و به روز رسانی دلپذیر است.

هزینه ساخت یک ویلای چوبی لوکس چقدر است؟

هزینه ساخت چنین ویلایی به متراژ زمین، نوع چوب استفاده شده، مسطح یا دوبلکس بودن ویلا و سایر عوامل مرتبط بستگی دارد. اگر می خواهید بهترین ویلای چوبی لوکس را بسازید، توصیه می کنیم از مشاوران و متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

ساخت ویلای چوبی از صفر تا صد

فرآیند ساخت ویلای چوبی شامل مراحل زیر می باشد:

قسمت های مختلف خانه را مرتب کنید

زمانی که نقشه اولیه ویلا را در نرم افزار طراحی می کنید باید مختصات هر قسمت از خانه نیز مشخص شود. در نسخه نرم افزاری طرح ویلا، محل درب های ورودی، پنجره ها، نشیمن و غذاخوری، اتاق خواب، آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، پارکینگ و فضاهای باز روبروی ساختمان اصلی مشخص شده است. آنچه ذکر کردیم قسمت کلی و مشترک بین تمامی ویلاهای یک طبقه است. اگر ویلای شما در دو طبقه طراحی شده است پله ها و مسیرهای دسترسی به طبقات بالا نیز مشخص می شود.

جانمایی تاسیسات برقی

یکی دیگر از مراحل ساخت ویلای چوبی نصب سیستم برق می باشد. در قرارگیری سیستم برق در پلان طراحی ویلا، در محل نصب سیستم روشنایی، کلید و پریز برق، سیستم اعلام حریق و ایمنی، سیستم تلفن و ارتباط در ساختمان ویلا، منبع تغذیه اضطراری، آیفون ، آسانسور، دوربین مدار بسته و سیستم امنیتی، مراکز آنتن دهی، سیستم های شبکه و سیم کشی قسمت های مختلف ساختمان مشخص شده است.

محل تاسیسات مکانیکی ویلا

نصب تاسیسات مکانیکی ویلا یکی از مراحل بعدی ساخت ویلا چوبی می باشد. در این قسمت از طراحی دقیق سایت تجهیزاتی مانند سیستم های گرمایش و سرمایش، سینک، توالت، لوله گاز، لوله آب و سیستم تهویه مطبوع نصب شده است. بسیاری از نکات و جزئیاتی که در ابتدای کار مهم به نظر نمی رسند و یا از سوی پیمانکار پروژه نادیده گرفته می شوند، می توانند مشکلات زیادی را در آینده ایجاد کنند. همچنین بی دقتی در اجرای برخی مزایا منجر به نارضایتی کارکنان در پایان کار می شود. به عنوان مثال، اگر لوله گاز یا آب از کار افتاده باشد، باعث هرج و مرج و ازدحام در آشپزخانه، حمام و توالت شما می شود. طراحی ویلا با نرم افزار امکان بررسی دقیق تری در محل قرارگیری امکانات رفاهی مختلف را فراهم می کند.

طراحی امکانات مراقبتی

استخر، سونا، جکوزی، پله برقی، آسانسور و ... از جمله امکانات ویلا می باشد. بنابراین اگر می خواهید در فضای سبز خود استخر، آلاچیق و آبنما بسازید، مکان و جهت آنها با طراحی ویلا دیکته می شود.

تجهیزات ایمنی و امنیتی را نصب کنید

تجهیزات ایمنی و امنیتی شامل دوربین‌های بسته، دزدگیر، سیستم‌های اطفاء حریق و سیستم‌های اعلام حریق است که اغلب در دسته تاسیسات الکترونیکی قرار می‌گیرند. در هنگام طراحی ویلا باید محل قرارگیری هر یک از این وسایل به طور کامل و دقیق مشخص شود. در نظر گرفتن نکاتی مانند دسترسی آسان و سریع به این تجهیزات هنگام ساخت و نصب بسیار مهم است. در واقع طراح باید در نظر داشته باشد که در صورت بروز حادثه، فردی از هر نقطه ویلا می تواند به سرعت به این تجهیزات برسد و از آن استفاده کند.

طراحی داخلی

یکی از مهمترین قسمت های ساخت ویلای چوبی طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان می باشد. در طراحی داخلی، چیدمان دیوارها، جداسازی فضاها با پارتیشن، نحوه چیدمان مبل ها و سایر وسایل منزل، نورپردازی در فضاهای مختلف، چیدمان کابینت ها و وسایل آشپزخانه و ... می باشد. در واقع دکوراسیون داخلی مهمترین قسمت در ساخت ویلا است.

طراحی داخلی و خارجی ساختمان

یکی دیگر از مواردی که در طراحی ویلا مشخص می شود نمای داخلی و خارجی ساختمان است. چه چشم اندازهایی را اجرا خواهید کرد و می خواهید نمای داخلی و خارجی شما چگونه باشد؟ برآورد هزینه طراحی داخلی و خارجی تا حد زیادی به سبک و متریالی که انتخاب می کنید بستگی دارد.

چه عواملی باعث افزایش هزینه ساخت ویلای چوبی می شود؟

مدیریت نادرست پروژه باعث می شود کنترل هزینه پروژه ویلا را از دست بدهید و بودجه شما برای آن کافی نباشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در مورد مواردی صحبت کنیم که عدم کنترل در این قسمت می تواند باعث گرانی ساخت ویلای چوبی و در نهایت نارضایتی مالک شود. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر است:

عدم مدیریت صحیح زمان

یکی از سوالاتی که مشتریان در ابتدای مدیریت پروژه دارند، مدت زمان پروژه است. در حین انجام پروژه طراحی و ساخت ویلا امکان تماس با کارفرما با شماره واقعی وجود ندارد. اما شما می توانید اعداد را تقریبی کنید. مثلا 6 ماه. در صورت عدم تکمیل پروژه در مدت زمان مقرر، هزینه طراحی و ساخت ویلا چوبی به طور پیوسته افزایش می یابد. زیرا برای هر روز کاری باید هزینه پرداخت کنید.

سطح دسترسی به امکانات

یکی دیگر از مواردی که می تواند هزینه ساخت ویلای چوبی را افزایش دهد سختی دسترسی به امکانات رفاهی لازم است. این موضوع باید قبل از شروع ساخت ویلا برآورد و به کارفرما اعلام شود. برای مثال اگر قصد دارید در زمینی شیبدار ویلایی طراحی کنید، باید بدانید که هزینه های مصالح و نیروی کار به کل هزینه های شما اضافه می شود. در نتیجه عدم دسترسی آسان به امکانات می تواند هزینه طراحی ویلا را افزایش دهد.

منابع و مسائل مالی

آیا در منطقه ای که قصد ساخت ویلا را دارید منابع کافی وجود دارد؟ منابعی مانند آب، برق و گاز عواملی هستند که بر هزینه ساخت یک ویلا چوبی تاثیر می گذارند. اگر موقعیت مکانی شما از این منابع دور باشد، با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. به عنوان مثال، برای تامین آب و برق ساختمان باید یک مخزن آب یا یک موتور الکتریکی اجاره کنید. ضمناً هزینه اجاره چنین اقلامی به مجموع سایر هزینه ها اضافه می شود.

نیروی کار

هزینه های نیروی کار اغلب بزرگترین بخش هزینه های طراحی ویلا است. به خصوص اگر سبک ویلاسازی شما با پیچیدگی ها و جزییات زیادی همراه باشد، در این صورت نیاز به ارائه افراد متخصص و متخصص در این زمینه دارید. دستمزد کارگران اغلب روزانه پرداخت می شود. بنابراین در صورت عدم نظارت دقیق بر کار کارگران، روند ساخت ویلا چوبی به کندی پیش می رود و برای ساخت ویلا به روزهای بیشتری نیاز خواهید داشت. البته روزهای بیشتر به معنای دستمزد بیشتر است.

شرایط محیطی

شرایط محیطی یکی از عوامل تاثیرگذار در تعرفه طراحی ویلا می باشد که در صورت سوء مدیریت پروژه می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین مدیریت پروژه باید قبل از شروع ساخت، وضعیت آب و هوا، خاک و سایر شرایط را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا در صورت مواجهه با چالش، تمهیدات لازم را در این زمینه اندیشیده باشد. برای مثال ساخت ویلا در شهرهای شمالی کشور می تواند با چالش های آب و هوایی مواجه شود. در چنین مواقعی باید شرایط جوی روزهای آینده را اندازه گیری کنید و مراحل ساخت را بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

ابزار و تجهیزات مورد استفاده

برای طراحی ویلا چوبی به ابزار و مصالح خاصی نیاز داریم. برخی از این امکانات را باید به صورت روزانه اجاره کرد. مثل همزن و جرثقیل. موارد دیگر، مانند ابزار دستی، باید خریداری شوند. مدیر پروژه باید سعی کند ظرف یک یا دو روز کار بر روی تجهیزاتی مانند میکسر و جرثقیل را برنامه ریزی کند تا هزینه اجاره بیش از حد مجاز نباشد.


عدم هماهنگی

عدم هماهنگی یکی از دلایل اصلی افزایش هزینه های طراحی ویلا است. این عدم هماهنگی را می توان در جنبه های مختلف فرآیند کار مشاهده کرد. مانند عدم ارتباط بین کارکنان و مدیریت پروژه یا عدم ارتباط بین کاربران و تیم طراحی.