سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

تاریخچه عطر


تاریخچه عطر و ادکلن ریشه کلمه عطر از کلمه دوخان به معنای دود گرفته شده است زیرا مردم در زمان های قدیم برای ایجاد بوی مطبوع مواد معطر را می سوزاندند. ادکلن ماده ای است که برای خوشبو کردن بدن یا محیط استفاده می شود.

در گذشته عطرها از مواد طبیعی تهیه می شدند، امروزه از مخلوطی از اسانس ها، حلال ها، تثبیت کننده ها و ترکیبات معطر ساخته می شوند. به طور کلی، مواد تشکیل دهنده عطر با استخراج آنها از منابع طبیعی (حیوانی یا گیاهی) از مواد شیمیایی ساخته می شوند. با مراجعه به متون باستانی و تحقیقات باستان شناسان و کاوش ها مشخص شده است که برخی از تمدن های کهن بشر و هنر عطرسازی در دوران باستان در مصر و بین النهرین آغاز شده است.

قدیمی ترین بو از سوختن چوب می آید. نئاندرتال ها کسانی بودند که برای اولین بار در تاریخ ادکلن بشر عطر مطبوع سوزاندن چوب معطر را کشف کردند. از زمان های بسیار قدیم مردم به دنبال داروهای گیاهی برای درمان بیماری ها بوده اند و در عین حال مواد معطری نیز کشف شده است که عطرهای خوش طعمی تولید می کند. بنابراین عطرسازی و داروسازی به یک هدف عمل می‌کنند و در گذشته رشته‌های عطرسازی و داروسازی از یکدیگر جدایی ناپذیر بودند. تا انتها با آکادمی عطرسازی همراه باشید.


تاریخچه عطر در جهان

اولین بخور جهان برای اولین بار توسط مصری ها به عنوان بخشی از مراسم مذهبی خود استفاده شد. دست نوشته های مقبره های باستانی از مصر باستان و بین النهرین نشان می دهد که عطر بیش از 5000 سال در این دو منطقه از فرهنگ بشری وجود داشته است. از دوران باستان تا قرون وسطی، عطرها به ویژه به مراسم مذهبی مانند سوزاندن و تدفین اختصاص داشت.

در طول تاریخ ادکلن، مصریان معتقد بودند که سوزاندن ادویه و بخور دادن به خدایان خوشایند است. مصری ها با سوزاندن لاستیک، گیاه سمر، سرو کوهی و غیره سعی در ایجاد رایحه های مطبوع داشتند تا خدا راضی و اطمینان داشته باشند که خداوند خورشید را از زمین بیرون خواهد آورد! امروز می توانید از عطرسازی واقع در معبد ادفو در مصر دیدن کنید، جایی که دست نوشته های قدیمی حاوی دستورالعمل هایی برای ساخت عطرهای مختلف است.

اشراف مصر، فراعنه و روحانیون از عطر استفاده می کردند به طوری که حتی پس از مرگ نیز در اتاق های معطر دفن می شدند. بوی عطر استفاده شده در مقبره فرعون به قدری قوی بود که وقتی باستان شناسان مقبره را در سال 1897 باز کردند، بوی آن را حس کردند. مصری ها در عطرهای خود از یاس، صمغ، بخور، زنبق سفید و عسل استفاده می کردند و جالب اینجاست که این عناصر هنوز هم یکی از مهم ترین مواد در صنعت عطرسازی هستند.

پس از مدتی بخور و بخور از کاهنان مصری حذف شد و عوام نیز از آن استفاده می کردند. مصری ها مواد معطر و ادویه جات مانند زنجبیل، چوب صندل و فلفل را از هند وارد می کردند و صنعت عطرسازی را توسعه می دادند. امروزه مصری ها جایگاه ویژه ای در تولید فرآورده های نفتی در این صنعت دارند که بخش مهمی از محصولات آرایشی و بهداشتی در جهان است.

تاریخچه عطر در یونان و رم

در تاریخ عطر و ادکلن، یونانی ها بودند که اولین عطرهای مایع را برای استفاده روی بدن ایجاد کردند. البته این عطرها با عطرهای امروزی بسیار متفاوت بودند. در واقع این عطرهای مایع پودرهای معطری بودند که با روغن مخلوط شده بودند و از الکل استفاده نمی شد. آنها با آسیاب کردن گیاهان معطر، صمغ و سایر گیاهان و مخلوط کردن آنها با روغن های مختلف، راهی جدید برای ساخت عطرهای مورد استفاده روزمره پیدا کردند.

برای یونانیان، عناصر عطر آنقدر شبیه به طلا بودند که در زمان تسخیر شرق توسط اسکندر حفظ شدند. یونانی ها عطرها را دوست داشتند و برای واردات آن پول زیادی خرج می کردند. این علاقه عجیب تا آنجا پیش رفت که سولون، پادشاه قرن ششم این کشور، برای کاهش هزینه های عملیاتی کشور، استفاده از عطر را ممنوع کرد.

بله، این ممنوعیت زیاد دوام نیاورد. امپراتوری روم که مملو از شکوه و عظمت بود، فواره های گل رز و عطرهای بسیار مهمی داشت که تماشاگران را معطر می کرد. روم باستان نیز مغازه های عطری زیادی داشت. افسانه ها حاکی از آن است که کلئوپاترا، ملکه روم، بادبان های کشتی های خود را به عطر خیس کرد تا مارک آنتونی برای دیدن او و گزارش حضورش، آنها را بو کند.

بر اساس شواهد و اسناد تاریخی، اولین کیمیاگر جهان به نام تاپوتی، طبق الواح خط میخی باستانی، در هزاره دوم پیش از میلاد در بین النهرین می زیسته است. او اولین عطرساز ثبت شده در تاریخ بود که با مخلوط کردن و خشک کردن گل ها، روغن ها و سایر ادویه ها چیزی شبیه عطرهای امروزی ساخت.

باستان شناسان در سال 2005 در قبرس قدیمی ترین کارگاه عطرسازی جهان را کشف کردند. قدمت این کارگاه بیش از چهار هزار سال است. تجهیزات تقطیر، قیف، مخلوط و فلاسک در این کارگاه یافت شد.

تاریخچه عطرهای ایرانی

تولید و کار با عطر یک حرفه قدیمی و کهن است که نیاز به ذات هنری ظریف، مهارت و دانش خاصی دارد. مصر، یونان و روم همگی با روش های تولید عطر آشنا بودند، اما به هر حال استفاده از عطرسازی در شیراز در قرون وسطی توسط دانشمندان ایرانی صورت می گرفت.


تاریخچه عطر در ایران به اواخر هزاره چهارم قبل از میلاد برمی گردد، زمانی که اولین عطر ایرانی در محوطه باستانی سیلک کشف شد، نوارهای مرمری کوچکی که در عطرفروشی ها استفاده می شد. ابن سینا پزشک و دانشمند بزرگ ایرانی بود که روش تقطیر را ابداع کرد، اولین بار از روش استخراج گل به روش تقطیر استفاده کرد که امروزه در جهان رایج است. اولین تجربه ابن سینا در ساخت عطر با گل رز بود.

روش های تقطیر در کشورهای شرقی تأثیر زیادی بر صنعت عطرسازی و به ویژه شیمی در جهان غرب داشته است. زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی با کشف الکل سهم بسزایی در توسعه صنعت عطرسازی داشت.

در حدود 2500 سال پیش ایرانیان باستان از عطرها و عطرها به شکلی شیک و مجلل استفاده می کردند. ایرانیان هر روز بدن خود را با مواد معطر حمام می کردند و از عناصر معطر در نوشیدنی های خود استفاده می کردند. کشور ما ایران از قدیم الایام مهمترین مرکز تولید روغن ها و عصاره های گیاهی معطر بوده است. عطرسازان ایرانی با خیساندن گل‌ها و گیاهان معطر در اسانس‌ها و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، انواع عطرهای مورد استفاده در سراسر جهان را تولید کردند.

در زمان هخامنشیان، پادشاهان هخامنشی، ملکه های آنها و سایر درباریان از عطر و مرهم برای خوشبو کردن و درخشندگی موهای خود استفاده می کردند. مورخان از عطر بسیار گران قیمتی به نام Labizos یاد می کنند که برای حالت دادن به موهای شاه خشایارشا استفاده می شد.

همچنین در داستان استر، یکی از همسران شاه سزار، آمده است که او را به مدت 6 ماه و 6 ماه با ادویه های دیگر با روغن مرمک مسح کردند تا برای مسابقه انتخاب ملکه آماده شود. در یکی از اشیای باستانی یافت شده در تخت جمشید نقش شاه هخامنشی با دو خدمتکار در پشت سر او ایستاده است. یک نفر حوله و عود به همراه داشت. در حالی که شخص دیگر بطری ها و کوزه ها را حمل می کرد.

در فهرست تهیه شده توسط اسکندر مقدونی، از گنجینه داریوش سوم، 14 عطر ذکر شده است و به طور تصادفی 40 عطر همیشه همراه شاه بوده تا شاه همیشه عطرهای مورد نیاز خود را داشته باشد. ابویوسف کندی شیمیدان عرب در قرن نهم کتابی در مورد عطرها به نام شیمی عطر و تقطیر نوشت. بیش از صد دستور برای تهیه انواع عطرها و همچنین بیش از صد دستور و نکته برای ساخت عطر و کیت عطر در این کتاب وجود دارد.