سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

سرمایه گذاری در بازار آهن؛ سود یا زیان مالی؟


سرمایه گذاری در بازار سنگ آهن یکی از بهترین راه ها برای حفظ دارایی ها در کشور است. رشد تورم در ایران چند سالی است که محدود نشده است. در این شرایط همه پول خود را در دلار، طلا، مسکن، زمین و ... سرمایه گذاری می کنند. به دنبال حفظ ارزش سرمایه گذاری خود از طریق تبدیل است. در عین حال، برخی افراد باهوش نیز فروش واحدهای فولادی را انتخاب می کنند.

شکی نیست که بازار سنگ آهن پربازده است و باعث افزایش سرمایه و حفظ دارایی ها می شود. با این حال سرمایه گذاری در این بازار نیز مانند هر بازار دیگری ریسک ها و قوانین خاص خود را دارد. اگر کسی در این بازار سرمایه گذاری کند بدون اینکه بداند و کار لازم را انجام دهد و چه می کند، نه تنها سودی نخواهد داشت. اما به راحتی خواص اولیه خود را از دست می دهد.

اگر به سرمایه گذاری در فلزات فکر کرده اید، بدون شک ایده خوبی دارید. با این حال، توصیه می کنیم که وقت خود را صرف کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام جنبه های بازار، ریسک ها، چالش ها و غیره را در نظر گرفته اید. تا در آب نیفتد. سعی می کنیم قبل از سرمایه گذاری روی این محصول همه چیزهایی که باید بدانید را مرور کنیم. قبل از اینکه به عملکرد این محصول در سال 1401 نگاهی بیندازیم، با مروری بهتر شروع می کنیم.

سال 1401; فرصتی عالی برای سرمایه گذاری در بازار فلزات

سال 1401 یکی از پرتلاطم ترین سال های مالی بود. به خصوص در نیمه دوم سال رشد تورم به حدی رسید که حتی بسیاری از تحلیلگران اقتصادی نیز شگفت زده شدند. در سال جاری قیمت ارز بسیار بالاست و با تاثیرگذاری این شاخص بر قیمت تمام کالاهای اساسی و مصرفی، همه بازارهای مالی به آشوب کشیده شده است. از جمله این بازارها بازار آهن بود. این بازار به دلایل مختلف بیش از سایر بازارها تحت تاثیر نرخ ارز و دلار است. به محض اینکه دلار رفتار نزولی یا افزایشی از خود نشان دهد، نرخ تمام قطعات فولادی نیز دچار نوسان می شود.

بنابراین در نیمه دوم سال 1401 که رشد دلار و در نتیجه فولاد بسیار بالا بود، یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار فولاد در اختیار حامیان این بخش قرار گرفت. در سال 1401 بسیاری از کسانی که در این بازار سرمایه گذاری کردند موفق شدند بازده بالایی داشته باشند.

مقایسه سود سرمایه گذاری در فلز با سایر بازارهای مالی

همانطور که اشاره کردیم، در سال 1401 همه بازارهای مالی رکوردهای تاریخی را ثبت کردند. در سه ماهه دوم سال، قیمت ها در بازار آهن نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر افزایش یافت. به عنوان مثال در اسفند 1401 قیمت شمش فولادی حدود 15200 تومان نسبت به اسفند 1400 افزایش یافت. نرخ رشد فوق العاده 93?. به طور مشابه، بخش های دیگر مانند آرمیچر رشد بی سابقه ای داشته اند. قیمت پشتی نسبت به پایان سال 1400 به 9800 تومان افزایش یافته است که حدود 55 درصد در نظر گرفته شده است.

از طرفی دیگر بازارهای مالی مانند طلا، مسکن و خودرو نیز قطعاً از این قافله عقب نیستند. سکه و طلا دستاوردهای بزرگی داشته اند. ارزش هر قطعه سکه بهار آزادی از ابتدا تا پایان سال 1401 142 درصد سودآور بوده است. پس از آن هر گرم طلا با رشد 113 درصدی در سال گذشته در رتبه دوم سودآورترین بازارهای مالی قرار گرفته است. دلیل اصلی این افزایش قیمت کاهش 85 درصدی دلار از ابتدای سال 1401 تا پایان سال است. پس از آن، بازار سهام با رشد 42 درصدی و املاک و مستغلات با رشد 37 درصدی به دنبال رشد بازارهای مالی مواجه شد.

آیا سرمایه گذاری در بازار آهن سودآور است؟

همانطور که شکل 1401 نشان می دهد سرمایه گذاری در بورس فلزات بازدهی بالاتری نسبت به بورس داشته است. ناگفته نماند که این موضوع در سال های گذشته بارها و بارها تکرار شده و عملکرد این بازار به همه نشان داده شده است. به عنوان مثال در سال 1400 ارزش بازار میلگرد به 23.5 درصد رسید. اگر این بازدهی را با بازدهی سایر بازارها مانند سکه و دلار در 1400 مقایسه کنیم، این موضوع بیشتر به شما نشان داده می شود. زیرا سکه تنها 0.4 درصد افزایش یافت و دلار در آن سال 8 درصد افزایش یافت.

بنابراین از آنجایی که توصیه می شود تمام پول خود را در یک سبد سرمایه گذاری نکنید، می توانید در این بازار با دلار، طلا و ... حساب باز کنید. به خصوص که فلز یک ماده مورد استفاده است و در هر صورت مشتریان خاص خود را دارند. این درس ها به صنعت ساختمان محدود نمی شود. همچنین در بسیاری از صنایع دیگر مانند خودروسازی، کشتی سازی و غیره استفاده می شود. البته قبل از ورود به این بازار باید به نکات مهمی که باید بگوییم توجه کنید.

مهم ترین نکاتی که برای سرمایه گذاری در فولاد باید در نظر بگیرید

قیمت پروفیل های فولادی بر اساس وزن آنها محاسبه می شود. به همین دلیل، حتی خریدهای تناژ کوچک نیز به بودجه بیشتری نیاز دارند. در نتیجه ورود با سرمایه کمتر به این بازار چندان منطقی و عملی به نظر نمی رسد.

از طرفی سرمایه گذاری های کلان در این بازار ریسک بیشتری را به همراه دارد. زیرا سود و زیان بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل باید همه جوانب را در نظر بگیرید و قبل از اقدام مطمئن ترین اقدامات را انجام دهید. سپس مهم ترین عواملی که باید در نظر گرفته شوند را بررسی می کنیم.

یاد بگیرید که روند قیمت را پیش بینی کنید

همانطور که می دانید قیمت ها در این بازار همانند بازار طلا و دلار به صورت روزانه اعلام می شود. علاوه بر این، قیمت ها بسته به نرخ دلار، مسائل سیاسی و اقتصادی کشور و غیره می تواند در نوسان باشد. به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین دامنه نوسان قیمت در این بازار زیاد است. به حدی که بسیاری از افراد بی تجربه نگران قابل پیش بینی بودن ارزش میلگرد هستند. یا ارزش سایر پروفیل های فولادی را می توان پیش بینی کرد؟

با این حال، پیش بینی روند بازار کار آسانی نیست. با توجه به شرایط سخت و بحرانی اقتصاد کشور در سال های اخیر به ویژه تحت فشار تحریم ها. اما برای یافتن بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار آهن باید بتوانید تا حدودی وضعیت بازار را ارزیابی کنید. برای این منظور باید با مهم ترین عوامل موثر بر قیمت این سهام آشنا شوید.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل فولادی را بشناسید

هنگام تعیین نرخ روزانه مقاطع فولادی عوامل متعددی در نظر گرفته می شود. برخی از این عوامل تاثیر بیشتری دارند و برخی دیگر ممکن است به طور غیر مستقیم روند قیمت را تغییر دهند. البته برای سرمایه گذاری روی آهن باید تمامی این فاکتورها را رعایت کنید که مهمترین آنها به شرح زیر است:

نرخ مبادله ای: ارزش دلار رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد. نوسانات کوچک این بازار را بسیار نوسان می کند. زیرا هر دو بازارهای مالی مهمی هستند. از سوی دیگر، این بخش ها یکی از منابع اصلی واردات و صادرات محسوب می شوند. این امر بازار را نسبت به نوسانات قیمت حساس تر می کند.

قیمت طلا: قطعات فولادی مانند طلا، فلزات گرانبها محسوب می شوند. در نتیجه طبیعی است که قیمت جهانی یا داخلی سکه و طلا رابطه مستقیمی با نرخ ارز آن دوره داشته باشد.

شاخص های جهانی: برای سرمایه گذاری مطمئن باید بازار جهانی را نیز زیر نظر داشته باشید. شاخص جهانی فولاد عمدتاً توسط قیمت های صادراتی کشورهای تامین کننده عمده مانند چین تعیین می شود. بنابراین کوچکترین اتفاقات سیاسی، اقتصادی یا غیره در این کشورها قیمت جهانی را به شدت تغییر خواهد داد. از سوی دیگر حجم عرضه و تقاضای جهانی نیز می تواند این شاخص را تغییر دهد.

جالب اینجاست که شاخص داخلی ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان مواد فولادی بر قیمت جهانی فولاد تاثیرگذار است. با این حال، این رابطه دو طرفه است. این بدان معناست که نرخ ارز داخلی تحت تأثیر نرخ ارز جهانی است. زیرا بخشی از مواد اولیه و نیاز داخلی کشور نیز با واردات این قطعات تامین می شود.

رویدادهای اقتصادی و سیاسی روز

تحولات سیاسی یا اقتصادی در هر نقطه از جهان می تواند به طور غیرمستقیم بر قیمت سنگ آهن در بازار تأثیر بگذارد. به خصوص اگر ایران یا کشورهای عرضه کننده وارد این موضوع شوند تاثیر آن بیشتر نمایان می شود پس اگر می خواهید در بازار آهن کار و سرمایه گذاری کنید حتما با اخبار داخلی و خارجی آشنا باشید حتما بیشتر توجه کنید به خصوص اگر نشانه های کوچکی از اختلاف بین ایران و سایر کشورها مشاهده شود

عرضه و تقاضا

یکی از عوامل اصلی که می تواند قیمت یک محصول را تغییر دهد میزان عرضه و تقاضا است. این عامل در قیمت پروفیل فولادی نیز تاثیرگذار است. آره، در مقایسه با طلا و دلار، حرکت در این بازار نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد، بنابراین به ندرت می توان شاهد افزایش ناگهانی تقاضا بود. با این حال، برای شناسایی بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار آهن، شما باید عرضه و تقاضا را تخمین بزنید.

برای مثال باید بدانید که در فصل سرد سال معمولا شاهد یک بازار رکورد هستیم. بنابراین خرید در نیمه دوم سال و فروش در نیمه اول با ریسک کمتری به نظر می رسد. البته ناگفته نماند که شرایط اقتصادی کشور گاهی این قانون را زیر پا می گذارد. همانطور که در نیمه دوم 1401 م.

سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت؟

سرمایه گذاری روی سکه در کوتاه مدت و بلند مدت امکان پذیر است. هر کدام از این نوع صندوق ها مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه به اختصار هر دو روش را بررسی خواهیم کرد.

در بلند مدت در بازار آهن سرمایه گذاری کنید

تجربه نشان داده است که قیمت آهن در ایران عموما به مرور زمان افزایش می یابد. بنابراین سرمایه گذاری بلندمدت قطعا نتیجه خواهد داد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ریسک کمتری در این نوع سرمایه گذاری دارید. با این حال قطعا برای رسیدن به سود مورد نظر باید مدت زمان بیشتری را منتظر بمانید. از طرفی برای اینکه ملک شما در این مدت ارزش خود را از دست ندهد باید سرمایه اولیه بالایی را برای آن اختصاص دهید. علاوه بر این باید هزینه نگهداری قطعات را در این مدت در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که به طور کلی این بازار در مقایسه با سایر بازارهای مالی مانند طلا، دلار و املاک پتانسیل سرمایه گذاری بلندمدت زیادی ندارد. به خصوص قسمت فولادی آسیب پذیرترین آن است. باید بدانید که اگر این قطعات در شرایط مناسب نگهداری نشوند به زودی زنگ زده و کیفیت خود را از دست می دهند. بدون شک این کاهش کیفیت بر قیمت آنها در زمان فروش تاثیر منفی می گذارد.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

برای سرمایه گذاری در فلزات در کوتاه مدت باید در نظر داشت که نوسانات این بازار بسیار بالاست. اگر بتوانید قیمت بازار را به درستی حدس بزنید، می توانید در مدت کوتاهی با خرید و فروش سهام به سودهای کلان برسید. در ابتدا نیازی به سرمایه گذاری مانند روش اول ندارید. از طرفی در زمان کمتری به درآمد مورد نیاز خواهید رسید.

با این حال، باید بدانید که قیمت ها می توانند در کوتاه مدت بالا و پایین شوند. بنابراین، شما باید ریسک بالا را بپذیرید. بدون داشتن تجربه یا دانش کافی از بازارهای مالی، اقتصادی و حتی سیاسی، بهتر است این نوع سرمایه گذاری را امتحان نکنید.