سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

طراحی وب چیست؟ مراحلش چیه؟


در دنیای امروز که بسیاری از کسب و کارهای سنتی جای خود را به کسب و کارهای آنلاین داده اند، بازار فعالیت هایی مانند توسعه وب سایت رشد کرده است، اما نحوه ایجاد وب سایت، مراحل آن، از کجا و چگونه شروع شود و شرایط. طراحی وب سایت و هزینه های آن این چیزی است که باید در نظر گرفت. در این مقاله برای پاسخ به سوالات فوق به بررسی مفهوم، تاریخچه، مراحل طراحی و همچنین میانگین هزینه طراحی وب سایت می پردازیم. در پایان به معرفی چند نرم افزار ساخت وب سایت می پردازیم.

طراحی سایت چیست؟

طراحی وب یا طراحی وب، مرحله طراحی و ساخت وب سایت برای اطلاع رسانی به شرکت و ارائه محصولات آن است. طراحی سایت فرآیندی است که شامل سطح وب سایت، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و انطباق با سئو می باشد. قبل از بررسی مراحل طراحی وب، نگاهی به تاریخچه طراحی آن می اندازیم.

تاریخچه طراحی سایت چیست؟

تیم برنرزلی، یک توسعه دهنده وب، با راه اندازی اولین وب سایت در سال 1991 نام خود را به عنوان اولین توسعه دهنده وب در تاریخ ثبت کرد. در وب سایت اول از ابرمتن و ارتباط برای ارسال ایمیل استفاده شد. در این قسمت متن ساده، هیچ گرافیک، تصویر یا حتی رنگی استفاده نمی شود و همچنان در دسترس است.

مراحل طراحی سایت چیست؟

همانطور که گفته شد طراحی وب سایت به معنای طراحی، ساخت و راه اندازی یک وب سایت یا بهینه سازی یک وب سایت قدیمی در اینترنت است. طراحی وب از 4 مرحله اصلی تشکیل شده است که در ادامه به شرح هر کدام می پردازیم.

مرحله 1: طراحی قاب

ابتدا یک بررسی کلی سایت بر اساس نوع سایت و نیاز مشتری ایجاد می کنیم. این نما نقشه کلی صفحات سایت و مکان و طرح عناصر مختلف را مشخص می کند. به این مرحله از طراحی وب سایت «چارچوب» می گویند.

مرحله 2: طراحی گرافیکی وب سایت

پس از تعیین محل قرارگیری عناصر سایت، نیاز به طراحی سایت داریم. در این مرحله سایت با توجه به نوع کسب و کار اینترنتی طراحی شده و از نرم افزارهای تخصصی رنگ و گرافیک استفاده می شود.

مرحله 3: کدنویسی و برنامه نویسی

بسته به وب سایت ایجاد شده و نیاز مشتریان، در این مرحله می توان از روش های مختلفی برای مدیریت وب سایت استفاده کرد. طراحی سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا سیستم های نرم افزاری سفارشی. تصمیم گیری در این بخش بر اساس هزینه و نیاز مشتری گرفته می شود.

مرحله 4: آماده سازی سایت

پس از انجام 3 مرحله فوق، وب سایت را در بستر وب جهانی راه اندازی خواهیم کرد. در این مرحله پس از تهیه «هاست» و «نام دامنه مناسب»، سایت را پیکربندی و به عموم ارائه می کنیم.

وظایف یک طراح سایت چیست؟

کار یک طراح سایت بستگی به این دارد که کدام قسمت از سایت مسئولیت طراحی و ساخت را بر عهده دارد. برای ایجاد یک وب سایت حرفه ای به دو تیم یا دو نفر نیاز است. تیمی برای توسعه ظاهر سایت و تیمی برای توسعه کد سرور و کدهایی که برای کاربران قابل مشاهده نیست.

انواع طراحی صفحات وب

نوع طراحی سایت

در قسمت قبل با مفهوم frontend و backend سایت آشنا شدیم. حال به بررسی انواع طراحی سایت می پردازیم.

سایت ها به دو دسته کلی وب سایت های ایستا و وب سایت های پویا تقسیم می شوند.

برای فیلدهای استاتیک:

فقط قسمت front-end انجام می شود یعنی محتوای صفحه فقط یک بار جمع آوری می شود و هر صفحه از وب سایت به صورت جداگانه طراحی و بارگذاری می شود. در این سایت ها تغییرات باید توسط طراح و کارشناس سایت انجام شود. این مدل معمولاً هنگام طراحی وب سایت های مقدماتی (که محتوای آنها برای مدت طولانی تغییر نمی کند) استفاده می شود.

سایت پویا:

هنگامی که این وب سایت ها را طراحی می کنید، قسمت جلویی و بک اند آن برنامه ریزی می شود. وب سایت های پویا نیاز به تغییرات مداوم محتوایی دارند و بر اساس استفاده از سایت طراحی و توسعه می یابند. در وب سایت های پویا، توسعه دهنده بک اند مسئول پویایی وب سایت است و باید اسکریپتی طراحی کند که وب سایت را به طور کامل پویا کند.

اما آنچه در ادامه به آن می پردازیم بررسی این سوال است که "کاربرد طراحی وب چیست و هدف از طراحی چیست؟" Zhaket.com

در دنیای امروز، تقریباً برای تمام اهداف، یک وب سایت به گونه ای طراحی شده است که به عنوان پایگاهی برای اطلاعات، فروش و غیره مورد استفاده قرار گیرد. موفق ترین این وب سایت ها آنهایی هستند که اصول طراحی و بهینه سازی وب سایت را به درستی رعایت کرده اند تا محتوا را به مخاطبان خود نمایش دهند. طراحی و ساخت یک وب سایت موثر و موفق این امکان را به مخاطب می دهد تا در کمترین زمان ممکن جدیدترین محصولات و مشخصات کامل آنها را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

برای طراحی سایت از کجا شروع کنیم؟

مهمترین عامل برای تبدیل شدن به یک طراح وب حرفه ای، یادگیری مفاهیم اولیه و سپس کسب تجربه است. بهترین مرجع در آموزش طراحی وب سایت می تواند آموزش پروژه محور در طراحی سایت باشد. با کار بر روی پروژه های مختلف در طول دوره آموزشی خود می توانید تجربه اولیه در زمینه توسعه وب سایت و آنلاین را کسب کنید. در ادامه قدم به قدم توضیح خواهیم داد که برای تبدیل شدن به یک طراح وب حرفه ای چه مراحلی را باید طی کنید.

مرحله اول: یادگیری زبان HTML

HTML مخفف Hypertext Markup Language است که در فارسی به آن «زبان نشانه گذاری فرامتن» ??می گویند. HTML برای ایجاد بدنه اصلی و ساختار کلی صفحات وب استفاده می شود. این زبان با برچسب ها (دسته بندی و برچسب زدن به ارائه محتوای وب سایت) کار می کند و این برچسب ها تعیین می کنند که کدام عناصر در یک صفحه وب استفاده می شود.

مرحله دوم: یادگیری CSS

قدم دوم برای کسانی که قصد طراحی وب سایت را دارند استفاده از CSS Cascading Style Sheets می باشد این زبان برای تزئین و استایل زیبا به صفحات وب استفاده می شود. با کمک CSS می توانید ویژگی هایی مانند رنگ، فونت، اندازه، اندازه، نحوه چیدمان عناصر و غیره را در یک صفحه وب تعریف کنید.

مرحله سوم: یادگیری جاوا اسکریپت

با تسلط بر زبان های HTML و CSS می توانید صفحات وب استاتیک طراحی کنید. اما امروزه کاربران سایت های تعاملی و پویا بیشتری را می پذیرند. جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای پویایی وب سایت است و از روش های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می کند. این زبان را می توان برای برنامه نویسی سمت سرور، برنامه های کاربردی موبایل، بازی ها و برنامه های دسکتاپ استفاده کرد.

مرحله 4: یک زبان برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP را یاد بگیرید

سازندگان وب سایت به دو دسته تقسیم می شوند:

توسعه دهندگان سمت مشتری: طراحی وب سایت

توسعه دهنده سمت سرور – پیاده سازی منطق وب سایت

برای داشتن یک سایت مفید و کاربردی فقط آموزش  طراحی  سایت ژاکت آکادمی کافی نیست، سایت ها جدا از فرم و زیبایی نیاز به محتوای دقیق و کارآمد نیز دارند. سایت ها باید به گونه ای طراحی شوند که با نیازهای کاربران مطابقت داشته باشند.

در پروژه های بزرگ وب، استفاده از زبان سمت سرور ضروری است. اگر بخواهیم بین کاربر، پایگاه داده و سرور ارتباط برقرار کنیم، اهمیت استفاده از زبان برنامه نویسی به وضوح مشخص است. با یادگیری php می توانید اسکریپت هایی بنویسید تا از کاربران اطلاعات دریافت کنید و پس از پردازش آن اطلاعات را به کاربر برگردانید.

شرایط طراحی سایت ساخت و ساز

جدا از موارد فوق، شرایط طراحی سایت نیز از نکات مهمی است که باید در نظر گرفته شود. راه اندازی سایت مشابه راه اندازی فروشگاه است و باید مکان، نام، ادمین و ... را درست وارد کنید. می تواند انتخاب کند باید فکر کنیم ساخت یک وب سایت موفق از 4 جزء اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

نام دامنه مناسب را انتخاب کنید

هاست (اجاره فضای ورود، ذخیره سازی اطلاعات و محتوای سایت)

طراحی قالب زیبا و کاربردی

سیستم مدیریت و کنترل سایت