سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

عمده فروشی چیست و چه کاربردی دارد؟


در این مقاله نگاهی کلی به عمده فروشی و نقش عمده فروشی در بازار خواهیم داشت. اول از همه بد نیست تعریف درستی از عمده فروشی به دست آوریم. خرید کالا به مقدار زیاد (عمدتا از تولیدکنندگان) و فروش آن به مشتریان (خرده فروشان، صنایع و ...) به مقدار زیاد و با قیمت پایین را عمده فروشی می گویند. همانطور که شما گرفتار شده اید، عمده فروش در واقع یک واسطه است.

فراموش نکنید که عمده فروش نه تولید کننده است (بنابراین کشاورزان و تولیدکنندگان عمده فروش محسوب نمی شوند) و نه با مشتری نهایی یک محصول. البته عمده فروش می تواند محصول را مجددا بسته بندی کند. در بسیاری از موارد عمده فروشان محصول را به صورت عمده و بسته بندی با قیمتی بسیار کمتر از قیمت بازار خریداری می کنند و پس از بسته بندی با قیمت مناسب به فروش می رسانند.

تفاوت اصلی بین عمده فروشی و تفاوت چیست؟

جدای از مواردی که در تعریف عمده فروشی ذکر شد مانند فروش یا عدم فروش محصول به مشتری نهایی و مهمتر از آن قابلیت نگهداری طولانی مدت محصول (یکی از مهم ترین ویژگی های مورد نیاز برای عمده فروشی، قابلیت نگهداری و در نگهداری محصول، از نظر اقتصادی، تفاوت عمده فروشی و خرده فروشی را می توان به صورت زیر مشاهده کرد:

1. عمده فروشان برخلاف خرده فروشان نه نیازی به تبلیغ و تبلیغ کالا دارند و نه به فضای بازار اهمیت می دهند.

2. تفاوت بزرگ دیگر حجم تراکنش و ناحیه عملکرد است. ناگفته نماند که حجم معاملات عمده فروش با خرده فروش قابل مقایسه نیست و از طرفی خرده فروشان معمولاً در حوزه های تخصصی و محدود کار می کنند اما عمده فروش بسته به سرمایه و امکانات ارتباطی و انباری خود: خرید و فروش.

3. سومین تفاوت رویکرد دولت به اخذ مالیات است. بر اساس قوانین اقتصادی، عمده فروشان و خرده فروشان برای محاسبه درآمد در دو گروه مختلف قرار می گیرند.

آیا می توانید نقش عمده فروش را حذف کنید؟

وقتی از  عمده فروشی و واسطه بودن این کسب و کار صحبت می کنیم، اولین چیزی که به ذهن شنونده می رسد این است که آیا در چرخه تولید تا مصرف نیاز به واسطه وجود دارد؟ آیا حذف عمده فروشان و توزیع محصولات با هزینه کم بین کاربران نهایی غیرممکن است؟ ما سعی خواهیم کرد دلایل تداوم حضور عمده فروشان در این چرخه را بررسی کنیم:

• تسهیل فرآیند فروش کالا

فعالیت عمده فروشی را نباید فعالیت اقتصادی ساختگی تلقی کرد. اساساً یک عمده‌فروش به یک تولیدکننده محصول اجازه می‌دهد تا با کسب‌وکارهای کوچک در سراسر کشور یا حتی در سراسر جهان با هزینه کم ارتباط برقرار کند. به خاطر داشته باشید که اگر عمده‌فروشی با ارتباطات بی‌شمار نبود، تولیدکننده محصول (که ممکن است در مکانی دور افتاده باشد) هرگز نمی‌توانست محصولات خود را به اندازه امروز عرضه کند.

• تضمین برابری جنسیتی

یک عمده فروش بسته به سرمایه، شبکه و قابلیت نگهداری می تواند هر محصولی را خریداری کند. نباید نقش عمده فروشان را در تامین نیازهای بازار فراموش کرد. کافی است فکر کنید اگر آخرین مشتری یا مشتری هر لحظه برای خرید درست نیاز خود برود چه اتفاقی می افتد.

• با کیفیت بالا خرید کنید

یک عمده فروش ممکن است یک محصول را به صورت عمده خریداری کند و سپس آن را در دسته های کوچکتر بفروشد. نکته جالب اینجاست که عمده فروش بر اساس تخفیف عمده فروشی از سود خرده فروش و مصرف کننده نهایی سود می برد.

• امتیازی به نام ذخیره سازی

توانایی عمده فروشان برای ذخیره مقادیر زیاد کالا، هزینه های ذخیره سازی و خطرات را برای تامین کنندگان و مشتریان کاهش می دهد.

• حمل و نقل

عمده فروشان به دلیل تخصص در حمل و نقل کالا در مقیاس وسیع و ارتباطات گسترده، فرآیند حمل و نقل کالا را سریعتر، ارزانتر و با آسیب کمتری به محصول انجام می دهند.

• منابع مالی

چیز دیگری که نقش عمده‌فروش را برای بقای تولیدکننده و خرده‌فروش ضروری می‌کند تامین مالی است. عمده فروشان به مشتریان اعتبار مالی می دهند (کالا را به صورت اقساطی به آنها می فروشند) و از طرف دیگر تامین کنندگان (تولیدکنندگان) می توانند با ارائه تقاضای زودهنگام و فاکتورهای به موقع تامین مالی کنند.

• ریسک پذیری

عمده فروشان با خرید محصول و انتقال عنوان به نام خود، بار بسیاری از خطرات را به طور موثر از دوش تولید کننده و خرده فروش باباسلمان برمی دارند. خطراتی مانند سرقت، آسیب یا کهنه شدن محصول.

• اطلاعیه ها

تمامی عوامل ذکر شده به طور مستقیم به عمده فروشان در فرآیند توزیع محصول کمک می کند و جالب است بدانید که عمده فروشان مزایای غیرمستقیم برای سایر اعضای چرخه تولید دارند. یکی از این مزایا اطلاعات است. عمده فروشان به دلیل تقاضای خود تماس های زیادی دارند و مانند یک رسانه خبری تخصصی، اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت رقبا و به طور کلی بازار در اختیار تولیدکنندگان و خرده فروشان قرار می دهند.

• ارائه خدمات مدیریتی

عمده فروشان می توانند با ارائه تخصص در عملکرد فروشگاه، استفاده از سیستم های حسابداری و کنترل و انجام آموزش های لازم برای کارکنان خرده فروشی (مشتریان) روند کاری خود را بهبود بخشند. می توان با برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان مشتریان (شرکت هایی که با فناوری های پیشرفته سروکار دارند) به آنها کمک زیادی کرد.