سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

همه چیز در مورد صحبت کردن


گاهی، اخبار رادیو کتاب های صوتی؛ برای چیزهایی مانند پازل، صدای خوب برای جذب شنوندگان هنگام صحبت لازم است. موضوع مقاله ما نیز در مورد این است که پخش چیست و چگونه می توانید وارد این تجارت شوید.

همه چیز به گفتگو بستگی دارد

صدا و سیما یک عمل و کلمه ای است که حدود هفتاد سال پیش وارد فرهنگ ایرانی شد. یعنی از زمانی که رادیو ظهور کرده مردم می توانند از طریق رادیو با اخبار کشور آشنا شوند. پیش از آن انواع مختلفی از آثار گفتاری مانند قصه گویی، خاوالی، آواز، شعر و... وجود داشت و مردم در این زمینه ها فعالیت داشتند. به طور کلی می توان گفت که گفتار به معنای انتقال شفاهی عقاید و کلماتی است که به صورت نوشتاری یا در ذهن انسان وجود دارد.

کار تبلیغاتی چیست؟

گوینده فردی است که به اندازه کافی مهارت دارد تا گفتار و هدف خود را به شنونده برساند و پیام خود را به نحوی مناسب و جذاب به او برساند. گوینده باید اطلاعات کافی در مورد نحوه گفتار و قواعد آن داشته باشد و بین افعال و موضوعات تمایز قائل شود و مخاطب را جذب کند. گویندگی شغلی است که باید در آن مهارت کافی برای درک ادبیات و نوشتن داشته باشد تا بتواند با استفاده از روش ها و لحن های مناسب با مخاطب ارتباط برقرار کند و پیام ها را منتقل کند.

اسپیکینگ مهارتی نیست که فقط مختص مجریان و سخنرانان باشد، بلکه هر فردی باید در زندگی شخصی خود این مهارت را داشته باشد تا بتواند با مردم ارتباط صحیح برقرار کند و با رعایت نجابت خوب صحبت کند. دلیل داشتن این مهارت این است که هر فردی شبانه روز با افراد مختلف صحبت می کند و این یک امر رایج است.

چگونه سخنران باشیم؟

کسانی که به گویندگی علاقه دارند، اولین سوالشان این است که چگونه گوینده شوند. اولین قدم در سخنرانی داشتن لحن خوب و مودب بودن است زیرا در سخنرانی هدف اصلی جذب مخاطب و عدم احساس خستگی است. کلاس گویندگی زهرا شیراحمدی

قدم بعدی این است که تکنیک بیان خود را تقویت کند و بتواند طبق قوانین خاصی صحبت کند و این مهارت را داشته باشد. فردی که قصد سخنران شدن دارد باید اعتماد به نفس کافی داشته باشد، اجتماعی باشد و مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشد. اگر اعتماد به نفس او در جامعه خوب باشد و بتواند به راحتی با افراد جامعه صحبت کند، قطعا صحبتش خوب خواهد بود. اگر فردی ظاهری آراسته و شایسته داشته باشد، قطعاً اعتماد به نفس او بالاتر می رود. همچنین اگر برای کار آماده باشد، اعتماد به نفس او افزایش می یابد.

نوع گفتار

کاربرد شغل گوینده افزایش یافته است و شاخه ها و مشاغل مختلفی برای این رشته وجود دارد که می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

گوینده برنامه های تلویزیونی و رادیویی

مجری تلویزیون و رادیو

گزارشگر رادیو و تلویزیون

گزارشگر فوتبال و گزارشگر هواشناسی

دوبله و ترجمه فیلم به زبان های خارجی

دوبله و ترجمه کارتون و انیمیشن

صدا در بازی های کامپیوتری

برنامه های صوتی برای ماشین و رادیو خانگی

راوی کتاب های صوتی

پخش تیزر برای موضوعات اضافی

گزارش برای پادکست یا فیلم آموزشی یا مستند و…

میشه هزینه صدا و دوبله رو دید؟ آیتم ساز رادیو

درآمد حاصل از یک شغل گویندگی به چند چیز بستگی دارد، بنابراین نمی توان قیمت خاصی را مشخص کرد. درآمد یک گوینده به نوع صدا، زمان انجام آن، تجربه و ... بستگی دارد. یک سخنران قراردادها و فرصت های شغلی زیادی دارد و درآمد او نیز بر این اساس متفاوت است. بنابراین بسته به شاخه هایی که گوینده در آن کار می کند و پروژه های مختلفی که انجام می دهد و مواردی از این قبیل، میزان درآمد او مشخص می شود. همچنین پلتفرم هایی برای کار تبلیغ کننده وجود دارد که می تواند حتی از راه دور با آنها کار کند و درآمد او با توجه به مشاغلی که دریافت می کند ثابت می ماند.