سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری آنلاین

درخواست نخست وزیر نیوزیلند از طالبان

درحالیکه طالبان کابل را تصرف کرد و اکنون به جز چند نقطه کوچک افغانستان، بر همه این کشور تسلط دارد، بیم آن می‌رود که سیاست‌های سختگیرانه مذهبی این گروه تندرو، عرصه را بر مردم افغانستان به خصوص زنان و دختران تنگ کند. در همین حال، جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند از طالبان خواهش کرد حقوق زنان و دختران را به رسمیت شناخته و اجازه دهد آنها به تحصیل و کار خود مشغول شوند.

آردرن همچنین از طالبان خواست به کسانی که تمایل دارند خاک افغانستان را ترک کنند اجازه خروج دهد. وی گفت: من از گروهی که در چند روز گذشته افغانستان را به کنترل خود درآورده خواهش می‌کنم حقوق بشر را رعایت کرده و به زنان و دختران اجازه دهد به محل کار و تحصیل بروند؛ هرچند سابقه این گروه نشان می‌دهد که زنان و دختران افغان در دوران گذشته از این حق خود محروم بوده‌اند.

جاسیندا آردرن همچنین از تلاش برای تخلیه 37 مترجم افغان که برای نیروهای نیوزیلندی در دوران اشغال این کشور کار کرده‌اند خبر داد. او افزود: طالبان به آرزوی خود برای برپایی حکومتی که دوستش دارد رسیده است؛ ما از آنها می‌خواهیم که اجازه دهند هرکس می‌خواهد از کابل خارج شود، قادر به این کار باشد.